Preşedintele Donald Trump a cerut luni companiei Boeing să remedieze deficienţele modelului 737 MAX şi să-i facă un ''rebranding'', după ce două catastrofe aeriene au condus la consemnarea la sol a acestui tip de avion în întreaga lume ca urmare a suspiciunilor privind funcţionarea sistemului automat de control, bănuit a fi la originea ambelor accidente, relatează Reuters şi AFP, citate de Agerpres.
''Ce ştiu eu despre branding, probabil nimic (dar am devenit preşedinte!), însă dacă aş fi Boeing, aş remedia Boeing 737 MAX, i-aş adăuga unele caracteristici deosebite, & aş REBRANDUI avionul cu un nou nume. Niciun produs nu a suferit ca acesta. Dar din nou, ce naiba ştiu eu?'', a scris Trump pe Twitter, declarație pentru care a fost aspru criticat.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Acest tip avion, dat în exploatare în mai 2017, a cunoscut în mai puţin de şase luni două accidente mortale. Pe 28 octombrie un aparat al companiei indoneziene Lion Air s-a prăbuşit la scurt timp după decolarea de pe aeroportul din Jakarta, toţi cei 189 de oameni aflaţi la bord pierzându-şi viaţa, iar pe 10 martie un avion similar al companiei Ethiopian Airlines s-a prăbuşit tot la scurt timp după decolare, făcând 157 de victime. Ambele aparate au urmat traiectorii dezordonate, cu oscilaţii de viteză şi altitudine.
Deşi investigaţiile sunt încă în desfăşurare, este suspectată o funcţionare defectuoasă a sistemului automat de stabilizare în zbor menit să împiedice intrarea avionului în picaj, denumit MCAS (Manoeuvering Characteristics Augmentation System).
Acest sistem a fost conceput special pentru modelul Boeing 737 MAX pentru a preveni o anomalie aerodinamică creată de motoarele mai grele şi cu un diametru mai mare faţă de cele ale precedentelor generaţii de Boeing 737. Această anomalie poate pune avionul într-un unghi de urcare, ceea ce poate antrena apoi un picaj. Pentru a preveni acest picaj, sistemul MCAS reorientează avionul într-un unghi de coborâre pentru ca aparatul să poată recupera viteza.
Compania Boeing a anunţat cu două săptămâni în urmă că a testat cu succes o actualizare a softului pentru sistemul MCAS. Cele circa 300 avioane de acest tip rămân în continuare la sol, iar unele companii aeriene l-au scos din planul de zbor până în luna august.