Urmărirea cumpărăturilor frecvente făcute de femei, prin intermediul cardurilor de fidelitate, poate ajuta la identificarea unei forme de cancer în stadiu incipient, potrivit unui studiu citat de BBC.
Achizițiile frecvente de analgezice și pastile pentru indigestie și balonare au scos în evidență un risc mai mare de cancer ovarian, au spun medicii care au realizat studiul.
Cancerul ovarian este adesea diagnosticat târziu, deoarece nu există un test de screening relevant pentru acesta, iar simptomele, cum ar fi balonarea, pot fi vagi și pot fi confundate cu alte afecțiuni inofensive.
Simptomele includ stomac umflat sau balonat, indigestie, dureri pelvine sau abdominale, pierderea poftei de mâncare sau senzația de sațietate rapidă după masă și nevoia de a urina mai des.
La fel ca în cazul altor forme de cancer, diagnosticul în stadii incipiente crește șansele de succes ale tratamentul.
Fiona Murphy avea 25 de ani când a fost diagnosticată și tratată pentru un tip rar de cancer ovarian. Avea crampe de stomac și indigestie de câțiva ani. Inițial, medicii au crezut că suferă de sindromul intestinului iritabil.
„Simptomele mele erau vagi, dar erau frecvente și continue. Asta este ceea ce trebuie să cauți”, spune ea.
Acum în vârstă de 39 de ani, Fiona a ajutat echipa de la Imperial College London la studiul privind cancerul.
„Am vrut să ajut la dezvoltarea acestui studiu pentru că am avut un diagnostic greșit timp de aproape doi ani. Dacă există o modalitate de a primi un diagnostic mai devreme, vreau să ajut oamenii care se află în aceeași situație în care eram eu”, spune femeia.
„Este vital să fii diagnosticat în stadii incipiente. Dacă cancerul meu ar fi fost depistat mai devreme, aș fi trecut prin mai puține operații și aș fi avut opțiuni mai bune de fertilitate”, adaugă Fiona.
„Simptomele de cancer pe care le căutăm sunt foarte frecvente – dar pentru unele femei, ar putea fi primele semne pentru ceva mai grav”, spune dr. James Flanagan, autorul principal al studiului finanțat de Cancer Research UK.
„Folosind datele de pe carduri de cumpărături, studiul nostru a constatat o creștere vizibilă a achizițiilor de medicamente pentru durere și indigestie în rândul femeilor cu cancer ovarian, cu până la opt luni înainte de diagnostic, în comparație cu femeile fără cancer ovarian”, adaugă el.
Cercetătorii au lucrat cu două mari companii britance și 283 de cliente, care au dat acces medicilor la datele privind cumpărăturile lor timp de peste șase ani.
Mai mult de jumătate fusesere diagnosticate cu cancer ovarian.
Sunt însă necesare mai multe cercetări pentru a confirma concluziile acestui studiu. Echipa intenționează acum să testeze dacă datele despre cumpărături pot ajuta și la identificarea altor tipuri de cancer - cum ar fi cancerul de stomac, ficat și vezică urinară.
Editor : M.B.