Speranţele privind reîntoarcerea echipajului internaţional al navei cargo capturate de Houthi în noiembrie scad. Un diplomat filipinez afirmă că nu se aşteaptă la o eliberare până când nu se termină războiul din Gaza, iar rebelii Houthi susţin că soarta marinarilor se află acum în mâinile Hamas, scrie CNN.
Pe nava Galaxy Leader capturate în 19 noiembrie, în Marea Roşie, se află 17 filipinezi, doi bulgari, trei ucraineni, doi mexicani şi un român. Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, a afirmat despre marinarul român aflat la bordul navei capturate de către miliţiile Houthi în Yemen că are 29 de ani, este electrician şi a fost contact să meargă pe această navă printr-o firmă din Bulgaria.
Au trecut peste 116 zile de la răpire şi, potrivit unui oficial guvernamental filipinez, nu sunt indicii că Houthi ar fi deschişi privind eliberarea lor până la finalul ostilităţilor.
”Nu prea poate fi făcut nimic pentru a-i influenţa, pentru că mesajul pe care îl primim de la Houthi este că ei vor reține nava şi membrii echipajului până când ostilitățile din Gaza se vor încheia”, a afirmat Eduardo de Vega, oficialul filipinez pentru Afaceri externe care monitorizează milioane de migranţi filipinezi.
Rebelii Houthi susţinuţi de Iran au atacat nave în Marea Roşie de la sfârşitul anului trecut, spunând că este o răzbunare împotriva Israelului pentru campania sa militară din Gaza.
Rebelii Houthi au afirmat, joi, că au lăsat decizia privind eliberarea Galaxy Leader în mâna Hamas.
”Nava şi echipajul său se află în mâinile fraţilor din mişcarea de rezistenţă Hamas şi brigăzile Al-Qassam Brigades”, a declarat pentru CNN purtătorul de cuvânt al Houthi Nasr Al-Din Amer, arătând că există discuţii directe în desfăşurare cu Hamas pentru a se stabili dacă vor fi eliberaţi. ”Nu avem revendicări proprii privind nava”, a spus el.
De Vega a afirmat că Houthi ar dori și recunoaşterea oficială ca guvern al Yemenului în schimbul eliberării ostaticilor, însă acest lucru nu are mari şanse să se întâmple.
”Va fi dificil pentru orice guvern să recunoască o guvernare care atacă nave pe mare”, a spus de Vega. Astfel, a afirmat el, ”nu are rost să negociem” decât pentru a asigura condiţii umane pentru ostatici.
Filipine trimite într-un an aproape o jumătate de milion de marinari în lume, ceea ce reprezintă o cincime din forţa de muncă maritimă. Numărul mare înseamnă că filipinezii sunt expuşi în mod disproporţionat la pericolele pe care le reprezintă rebelii Houthi care vizează nave din Marea Roşie.
După răpire, filmări publicate de gruparea militantă îi arată pe comandanţi Houthi întâmpinând echipajul şi promiţându-le că vor fi trataţi ca oaspeţi. ”Suntem gata să vă oferim orice aveţi nevoie”, le spune dintre ei marinarilor, potrivit filmării.
De Vega a afirmat că echipajul primeşte mâncare și că nu sunt indicii că ar fi victime ale violențelor. Le sunt permise discuţii telefonice scurte cu familia, săptămânal, deşi identitatea ostaticilor nu a fost făcută publică.
”Cred că este în interesul Houthi să îi trateze bine. Aceşti oameni sunt victime, în final”, a declarat Mohammed Al-Qadhi, un analist al conflictului din Yemen, din Cairo. ”Nu vor să își creeze o imagine proastă”, a adăugat el.
Filipine nu are un contact diplomatic direct, oficial, cu rebelii Houthi, dar acţionează prin intermediul unui ”consul onorific”, de naţionalitate yemenită, care a primit un statut special pentru a reprezenta Filipine şi care a putut să îi viziteze pe ostatici în ianuarie, a spus de Vega.
La momentul atactului, Galaxy Leader era operată de compania japoneză Nippon Yusen, cunoscută şi ca NYK Line. Aceasta este deţinută de Ray Car Carriers, o companie care are legături cu Abraham Ungar, de naţionalitate israeliană, potrivit firmei de management al riscului maritim Ambrey Analytics. CNN a solicitat reacţii ambelor companii.
Nava, folosită în mod normal pentru a transporta vehicule, a devenit acum o atracţie turistică pentru localnicii curioşi, care sunt duşi până la vasul de mari dimensiuni cu bărcile. Potrivit datelor din satelit, în urmă cu circa două săptămâni, ea a fost mutată aproximativ doi kilometri în larg, la doar 500 de metri de oraşul port Hoideidah din vestul Yemenului.
Editor : G.M.