Prăbușirea în luna martie, în Nepal, a avionului de pasageri operat de compania Bangladesh US-Bangla a fost cauzată de „căderea emoțională” a pilotului, arată o scurgere de informații dintr-un draft al unei investigații oficiale.
Anchetatorii spun că Abid Sultan, căpitanul avionului, a izbucnit în plâns în timpul zborului, după ce abilitățile sale de pilot i-au fost puse la îndoială de un coleg, relatează The Guardian.
„Această lipsă de încredere și nivelul de stres l-au determinat să fumeze continuu în cabină, un prim indiciu al căderii sale emoționale”, se precizează în draftul raportului.
Pe 12 martie, 51 de persoane au fost ucise şi 22 rănite în prăbuşirea unui Bombardier Dash 8 Q400 turbopropulsor care venea de la Dacca, cel mai grav accident de avion în Nepal într-un sfert de secol.
O înregistrare a conversaţiei dintre piloţi şi turnul de control, publicată de mass-media după tragedie, părea să indice o confuzie cu privire la procedurile de aterizare pe singura pistă a aeroportului.
Zborul fusese iniţial programat să aştepte la aproximativ 27 de kilometri de Kathmandu, dar a intrat mai repede în spaţiul aglomerat al singurului aeroport internaţional al ţării din Himalaya.
Directorul companiei aeriene din Bangladesh, Imran Asif, declarase că „eroarea ar fi aparţinut turnului de control".
Potrivit martorilor oculari, avionul US-Bangla şi-a schimbat brusc direcţia chiar înainte de accidentul soldat cu moartea a patru membri ai echipajului şi a 51 de pasageri. Conform supravieţuitorilor intervievaţi de France Presse, pilotul nu a transmis niciun mesaj de avertizare.
Avionul a lovit pista, a rupt gardul de sârmă ghimpată al aeroportului, lăsând o dâră de carburant înainte de a se opri în iarbă şi a lua foc. 22 de pasageri, aşezaţi în principal în partea dreaptă a cabinei, au reuşit să scape de flăcări ieşind pe geam sau au fost scoşi din epava avionului de echipele de salvare.
Acesta este accidentul aviatic cu cele mai multe victime în Nepal după 1992. Doar în ultimul deceniu, în Nepal au avut loc aproximativ 20 de accidente aviatice, cele mai multe implicând avioane mici care efectuau zboruri interne.
Cele mai multe dintre aceste accidente au fost puse pe seama lipsei de experienţă a piloţilor, precum şi problemelor de întreţinere a aparatelor. Avioanele nepaleze au interdicţie de zbor în spaţiul aerian european.
Reţeaua rutieră a Nepalului este slab dezvoltată şi zborurile interne sunt indispensabile pentru a ajunge în zone îndepărtate ale ţării.
Aeroportul din Kathmandu, situat într-o depresiune închisă de lanţul Himalaya, este renumit pentru dificultăţile la aterizare.
Potrivit experţilor, avionul canadian Bombardier Dash 8 Q400 este uşor manevrabil, dezvoltat pentru condiţiile dure din regiunea Arctică a Canadei şi adaptat reliefului montan din Nepal.
În septembrie 1992, 167 de persoane şi-au pierdut viaţa în prăbuşirea unei aeronave aparţinând companiei Pakistan International Airlines, lângă aeroportul din Kathmandu. Cu două luni înainte, un avion Thai Airways s-a prăbuşit în aceeaşi zonă, făcând 113 morţi.