Cel puţin cinci nave se îndreaptă spre Rusia având la bord aproape 200.000 de tone de zahăr brut din Brazilia, dublu faţă de nivelul importurilor anuale, arată datele consultate de Reuters.
Sancţiunile impuse Rusiei după invadarea Ucrainei au dus la creşterea cererii pentru zahăr şi alte produse alimentare de bază iar rafturile magazinelor au început să se golească pe măsură ce ruşii au început să îşi facă stocuri.
Reuters subliniază însă că o cantitate de 200.000 de tone de zahăr este una neobişnuit de mare având în vedere că în mod normal Rusia importă aproximativ 100.000 de tone de zahăr pe an. Rusia nu este un mare importator sau exportator de zahăr dar ruşii au început să îşi facă stocuri.
În timp ce vânzările de zahăr nu sunt vizate de sancţiunile occidentale, situaţia este complet diferită în cazul tranzacţiilor financiare, astfel că traderii ar putea avea dificultăţi în a fi plătiţi pentru mărfurile lor. În plus, analiştii atrag atenţia asupra riscurilor care există la adresa navelor din Marea Neagră. Un trader american spune că navele cu destinaţia Rusia aşteaptă în prezent autorizaţia de a se îndrepta spre portul Novorossiysk din regiunea Krasnodar.
Pe lângă livrările de zahăr către Rusia, există şi trei nave care au la bord alte aproape 100.000 de tone de zahăr şi care se îndreaptă spre Georgia, ţară vecină Rusiei. „Este posibil ca tot acest zahăr să fie descărcat în Georgia dar ulterior va fi trimis în Rusia”, a spus un trader american.
Un alt trader cu sediul în Brazilia a precizat că volumele sunt mult prea mari pentru o perioadă atât de scurtă de timp, atât în ceea ce priveşte Rusia cât şi Georgia, adăugând că cel mai probabil cumpărătorii vor să îşi consolideze stocurile.
Datele furnizate de Organizaţia Internaţională a Zahărului arată că Rusia ar urma să importe aproximativ 100.000 de tone de zahăr pe întreaga perioadă a anului, nu numai din Brazilia ci de la toţi furnizorii, în timp ce Georgia ar urma să importe 130.000 de tone.
Potrivit Reuters, zahărul ce ar urma să ajungă în Rusia şi Georgia a fost încărcat pe nave care au plecat din Brazilia, cel mai mare exportator mondial de zahăr, iar în spatele tranzacţiilor stau trei traderi europeni (Sucden, Louis Dreyfus Co şi Tereos) şi compania braziliană Raizen.
Editor : Liviu Cojan