Rebelii Houthi susțin că o navă de marfă sub pavilion Belize riscă să se scufunde după ce au atacat-o în Marea Roșie. Două proiectile au lovit ambarcațiunea, iar dacă aceasta se va scufunda din cauza atacului, ar aduce o uriașă victorie de propagandă pentru gruparea susținută de Iran, notează The Guardian.
Rebelii Houthi au revendicat una dintre cele mai importante lovituri ale lor de când au început să lanseze rachete asupra navelor din Marea Roșie, după ce două proiectile au lovit o navă de marfă sub pavilion Belize.
Rebelii yemeniți susțin că nava riscă să se scufunde, o victorie propagandistică semnificativă pentru Houthi, dacă va fi confirmată.
Firma de securitate a navei Rubymar, care naviga din Emiratele Arabe Unite către Bulgaria, a declarat că echipajul a fost evacuat în siguranță, dar nu a confirmat un pericol de scufundare.
Compania de securitate LSS-SAPU a declarat că nava a fost lovită în spate, duminică, dar că nu nu se afla nimic inflamabil la bord.
„Nu suntem siguri [de starea navei]. Nu este nimeni la bord acum”, a spus purtătorul de cuvânt. „Proprietarii și administratorii iau în considerare opțiuni pentru remorcare.”
Nava a fost lovită la est de Aden, iar lovitura urmează unor declarații ale rebelilor conform cărora ar fi doborât o dronă americană deasupra portului Hodeidah.
Purtătorul de cuvânt al armatei Houthi, Yahya Saree, a declarat luni într-o alocuțiune televizată că nava de marfă Rubymar a suferit „daune catastrofale și s-a oprit complet” după ce a fost vizată într-o operațiune militară.
El a adăugat: „Ca urmare a avariilor extinse suferite de navă, aceasta este acum expusă riscului de a se scufunda în Golful Aden. În timpul operațiunii, ne-am asigurat că echipajul navei a fost evacuat în siguranță.”
Acesta a transmis că marinarii se află acum în mâinile Houthi.
Separat, luni, firma de securitate Ambrey a declarat că o altă navă, un vrachier deținut de SUA aflat sub pavilion grecesc, a cerut asistență militară, invocând un „atac cu rachete”. Organizația Maritimă din Regatul Unit a confirmat, de asemenea, incidentul la 100 de mile marine (185 km) de Aden, în Yemen, ambele surse raportând că echipajul navei era în siguranță.
Atacurile au avut loc la trei zile după ce SUA i-au clasificat pe Houthi drept organizație teroristă și în ziua în care UE a lansat propria operațiune de protecție navală în regiune. Operațiunea UE, numită Aspides, un cuvânt grecesc antic pentru scut, implică trei fregate pentru ceea ce va fi inițial o misiune de un an.
Fregatele UE aflate sub comanda italiană provin din Italia, Germania și Belgia.
Operațiunea europeană nu prevede atacuri asupra pozițiilor Houthi din Yemen, ci operațiuni pur defensive.
Houthi spun că întreprind atacurile ca solidaritate cu oamenii din Gaza, iar țintele se limitează la navele deținute de Israel sau la navele legate de SUA și Marea Britanie.
O încercare a lui David Cameron, secretarul de externe al Regatului Unit, de a obține sprijinul activ al Chinei atunci când s-a întâlnit cu ministrul chinez de externe la München, nu a dat roade. China, susține Marea Britanie, este unul dintre utilizatorii cheie ai căilor maritime din Marea Roșie și speră că Beijingul va face presiuni asupra Teheranului pentru a le spune rebelilor susținuți de Iran să se oprească.
Există semne că Iranul a spus unora dintre grupurile sale de proxy din Irak să se abțină, dar relația dintre Houthi și iranieni este mai fluidă, conform sursei citate.
Secretarul de stat al SUA, Antony Blinken, și ministrul Afacerilor Externe al Indiei, S. Jaishankar, au discutat, de asemenea, despre necesitatea asigurării libertății de navigație în Marea Roșie, într-o întâlnire în marja conferinței de securitate de la München, de vineri.
Exportatorii indieni s-au plâns de o creștere semnificativă a costurilor de transport către Europa, coasta de est a SUA, nordul Africii și părți din Orientul Mijlociu, deoarece companiile de transport maritim nu doar că percep un onorariu mai mare pentru ruta mai lungă, ci impun și multe prime de asigurare. Deși acest lucru nu s-a reflectat încă în cifrele de export, deoarece comenzile mai vechi sunt onorate, dacă atacurile continuă, lucrurile se pot deteriora.
Veniturile totale săptămânale din taxele pe canalul Suez au scăzut cu 40% de la sfârșitul lunii noiembrie la 28 de milioane de dolari, potrivit companiei de management al transportului maritim de marfă Veson Nautical.
Din noiembrie, Houthi au vizat în mod repetat navele din Marea Roșie și apele din jur, ca răspuns la războiul Israelului din Fâșia Gaza. Aceștia au vizat frecvent și nave cu legături slabe sau fără legături clare cu Israelul, punând în pericol transportul pe o rută cheie pentru comerțul dintre Asia, Orientul Mijlociu și Europa.
Atacurile au determinat mai multe companii să oprească navigația în Marea Roșie și să urmeze o rută mai lungă și mai scumpă în jurul Africii. Avioane de război americane și britanice au efectuat lovituri de răspuns în Yemen.
Editor : M.I.