Uniunea Europeană a lansat, luni, operațiunea EUNAVFOR ASPIDES. Obiectivul acestei operațiuni de securitate maritimă defensivă este de a restabili și de a proteja libertatea de navigație în Marea Roșie și Golf, potrivit unui comunicat al Consiliului European.
„Odată cu lansarea EUNAVFOR ASPIDES, Uniunea Europeană răspunde rapid la necesitatea de a restabili securitatea maritimă și libertatea de navigație într-un coridor maritim strategic. Operațiunea va juca un rol-cheie în protejarea intereselor comerciale și de securitate”, a declarat Josep Borrell, Înaltul Reprezentant pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate.
Operațiunea ASPIDES va asigura o prezență navală a UE în zona în care numeroase atacuri Houthi au vizat nave comerciale internaționale începând cu octombrie 2023. În strânsă cooperare cu parteneri internaționali, ASPIDES va contribui la protejarea securității maritime și la asigurarea libertății de navigație, în special pentru navele comerciale. În cadrul mandatului său defensiv, operațiunea va însoți navele și le va proteja împotriva posibilelor atacuri.
Operațiunea va fi activă de-a lungul principalelor linii maritime din strâmtoarea Baab al-Mandab și Strâmtoarea Hormuz, precum și pe apele internaționale din Marea Roșie, Golful Aden, Marea Arabiei, Golful Oman și Golful Persic.
Misiunea este condusă de Grecia și Italia. Comandantul operaţiunii va fi comandorul grec Vasilios Griparis, iar comandantul forţei va fi contraamiralul italian Stefano Costantino. Sediul operațiunii va avea sediul în Larissa, Grecia.
În decembrie, Statele Unite și alte țări au lansat o misiune pentru a proteja transporturile din Marea Roșie. Însă unii aliați ai SUA, în special țările europene, au exprimat rezerve cu privire la acest plan, în cadrul căruia SUA și Marea Britanie au lansat atacuri aeriene asupra pozițiilor Houthi, și au respins ideea de a fi sub comanda Washingtonului.
Franța, Germania, Grecia și Italia se numără printre cele șapte țări care vor participa la misiunea UE denumită Aspides și care va avea inițial trei nave sub comanda UE. Acestea vor fi mandatate să protejeze navele comerciale și să intercepteze atacurile, dar nu vor lua parte la lovituri împotriva Houthi pe uscat.
Fregata germană Hesse a fost și ea trimis din Marea Nordului cu destinația Marea Roșie. Nava este construită pentru apărare antiaeriană, fiind echipată cu radare care pot detecta ținte la o distanță de până la 400 km și cu rachete pentru a doborî ținte precum rachete balistice și drone la o distanță de peste 160 km.
Operațiunea ASPIDES se va coordona îndeaproape cu EUNAVFOR ATALANTA pentru a contribui la securitatea maritimă în Oceanul Indian de Vest și în Marea Roșie, precum și cu parteneri similari care contribuie la securitatea maritimă în zona sa de operare, transmite Comisia Europeană.
„Salut decizia de astăzi de a lansa operațiunea Forțelor Navale ale UE Aspides. Europa va asigura libertatea de navigație în Marea Roșie, lucrând alături de partenerii noștri internaționali. Dincolo de răspunsul la criză, este un pas către o prezență europeană mai puternică pe mare pentru a ne proteja interesele europene”, a declarat și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Din octombrie 2023, numeroase atacuri Houthi au vizat nave din Marea Roșie, Golful Aden, Marea Arabiei și Golful Oman. Astfel de atacuri pun în pericol viața civililor de pe nave comerciale și constituie o încălcare a liberei circulații pe mare și a dreptului de tranzit în strâmtorile utilizate pentru navigația internațională, consacrat în Convenția Națiunilor Unite privind dreptul mării.
La 10 ianuarie 2024, Consiliul de Securitate al ONU a adoptat Rezoluția 2722 (2024), condamnând în cei mai fermi termeni atacurile Houthi asupra navelor comerciale; subliniind importanța exercitării drepturilor și libertăților de navigație ale navelor din toate statele din Marea Roșie, inclusiv pentru navele comerciale care tranzitează strâmtoarea Baab al Mandab. În conformitate cu dreptul internațional, CSNU a cerut încetarea imediată a atacurilor Houthis, afirmând că exercitarea drepturilor și libertăților de navigație de către navele comerciale, în conformitate cu dreptul internațional, trebuie să fie respectată și ținând seama de dreptul de membru, statele, în conformitate cu dreptul internațional, să-și apere navele de atacuri, inclusiv de cele care subminează drepturile și libertățile de navigație.
La 29 ianuarie 2024, Consiliul a aprobat un concept de management al crizelor pentru o posibilă operațiune de securitate maritimă a UE pentru a proteja libertatea de navigație în legătură cu criza din Marea Roșie, cu o durată inițială de un an de la lansare. Operațiunea a fost stabilită oficial la 8 februarie 2024.