Președintele Statelor Unite Joe Biden trebuie să fie atent – Franța este pe cale să își reia rolul tradițional de stat care stârnește controverse pe frontul comercial transatlantic, scrie Politico.
Disputele mai vechi dintre Bruxelles și Washington păreau că se vor diminua în timpul mandatului lui Biden. Având de înfruntat un inamic comun – China, UE și SUA s-au înțeles în privința unui armistițiu al tarifelor pe care Donald Trump le-a introdus pentru oțelul și aluminiul european.
Războiul Rusiei din Ucraina a reprezentat încă un motiv pentru America și Europa să facă front comun, cel puțin din punct de vedere politic.
Acum, crăpăturile din fundația relațiilor UE-SUA au început să iasă din nou la iveală. Europa este furioasă că SUA își varsă subvențiile în industria americană de mașini electrice. După ce a acuzat Washingtonul de protecționsim, Bruxelles-ul amenință acum că va adopta și ea măsuri de apărare a pieței europene.
Macron: „Americanii cumpără produse americane. Chinezii își închid piața. Nu putem fi singura zonă fără preferințe”
După cum era de așteptat, președintele francez Emmanuel Macron conduce inițiativa. „Americanii cumpără [produse] americane și urmează o strategie foarte agresivă de ajutoare de stat”, a spus Macron pentru publicația Les Echos. „Chinezii își închid piața. Nu putem fi singura zonă, cea mai virtuoasă în ceea ce privește climatul, care consideră că Europa nu are nicio preferință.”
Ridicând miza, Macron a cerut Bruxelles-ului să sprijine consumatorii și companiile care cumpără mașini electrice produse în UE, în loc de altele din afara blocului comunitar.
Europa are motive întemeiate să fie îngrijorată de balanța comercială. Războiul a produs un șoc uriaș al termenilor comerciali, cu costuri la energie tot mai mari care au mărit deficitul comercial până la 65 de milioane de euro în luna august, de la 7 miliarde de euro cu un an mai devreme.
Dependența tot mai mare a Europei de gaze naturale lichefiate (GNL) din SUA ca substitut la aprovizionarea cu gaz din Rusia a reaprins tensiunile.
Războiul comercial transatlantic, singura opțiune cu care Europa ar putea să rămână
Comentariile lui Macron reprezintă o reflexie a consternării UE față de legea de reducere a inflației introdusă de Washington și care îi stimulează pe consumatorii americani să „cumpere [produse] americane” („Buy American”) atunci când achiziționează o mașină mai ecologică.
Europa spune că obligația ca mașinile americane să fie asamblate în America de Nord și să conțină o baterie cu componente produse local discriminează împotriva UE și altor parteneri comerciali.
Comisia Europeană speră că îi va putea convinge pe americani să ajungă la un compromis pentru producătorii auto din Europa și pentru furnizorii lor. În caz contrar, UE nu are decât opțiunea de a ridica problema cu Organizația Mondială a Comerțului, potrivit oficialilor și diplomaților UE, chiar dacă un nou război transatlantic este ultimul lucru pentru care cele două părți își doresc să piardă timp și bani.
„Macron joacă rolul de polițist rău, comparativ cu Comisia Europeană, care i-a oferit Washingtonului puțin spațiu pentru a face ajustări”, a spus Elvire Fabry, expert în politicile comerciale de la Institutul Jacques Delors din Paris.
Ministru francez: Războiul din Ucraina nu ar trebui să dea naștere „unei dominații economice a Americii și o slăbire a Europei”
Franța nu va rămâne singură într-un posibil război comercial în privința mașinilor electrice. Potrivit lui Fabry, tensiunile vor aduce Parisul și Berlinul mai aproape, în condițiile în care industria auto germană este afectată în mod special de măsurile adoptate de SUA.
Ministrul economiei și finanțelor al Franței, Bruno Le Maire, a avertizat săptămâna trecută că războiul Rusiei în Ucraina nu ar trebui să dea naștere „unei dominații economice a Americii și o slăbire a Europei”.
Le Maire a criticat Statele Unite pentru că vinde GNL Europei „de patru ori mai scump decât prețul cu care îl vinde propriilor lor companii” și a cerut Bruxelles-ului să ia acțiune pentru construirea unei „relații economice mai echilibrate” între cele două continente.
Nu este greu de contestat faptul că SUA au avut de beneficiat de pe urma războiului din Ucraina și au suferit mai puțin decât Europa din cauza consecințelor sale economice, a spus Bernard Spitz, de la MEDEF, grupul de lobby al afaceriștilor francezi.