Țările care se opun Moscovei cheltuiesc din ce în ce mai mult pe combustibil ieftin produs din petrol rusesc. Aliații occidentali au cumpărat combustibil în valoare de aproximativ 2 miliarde de dolari, fabricat din petrol rusesc, în prima jumătate a anului 2024, folosind o lacună în sancțiuni care permite Moscovei să-și plătească soldații din Ucraina, conform unui raport care urmează să apară, obținut de Politico.
Analiza, care va fi prezentată marți de Centrul pentru Cercetare în Energie și Aer Curat și de Centrul pentru Studiul Democrației, a stabilit că livrările de benzină, motorină și alte produse derivate din petrolul brut rusesc au crescut în ultimele luni, ca rezultat al importurilor din doar trei rafinării turcești.
Importurile sunt tehnic legale datorită unei binecunoscute lacune în sancțiuni. Deși UE și aliații săi occidentali au interzis aproape toate importurile de petrol rusesc de mult timp, țările pot încă achiziționa combustibil de origine rusească dacă acesta este mai întâi procesat într-o altă țară, cum ar fi Turcia.
Potrivit raportului, Turcia — și firmele occidentale care cumpără de la aceasta — profită din ce în ce mai mult de o așa-numită lacună de rafinare, în ciuda apelurilor repetate ale Ucrainei de a fi remediată problema.
Doar în prima jumătate a anului 2024, UE, SUA, Regatul Unit și alți aliați occidentali au cumpărat combustibil în valoare de aproximativ 2 miliarde de dolari, fabricat din petrol rusesc de către cele trei rafinării turcești, conform raportului. Între timp, Turcia a profitat de reduceri de la 5 la 20 de dolari pe baril din partea Moscovei, crescându-și achizițiile din Rusia cu 34% în 2023 și cu un colosal 70% în acest an.
„Când UE importă benzină din Turcia, este cu 10% mai ieftină decât ar fi din Arabia Saudită”, a declarat Vaibhav Raghunandan, un analist al Centrului pentru Cercetare în Energie și Aer Curat. „Dar aceste economii nu sunt transmise deloc consumatorilor. Doar companiile și comercianții beneficiază. Cineva face o avere din acest comerț, dar nu sunt oamenii de rând”.
Deși factorii de decizie din UE și SUA au apărat regimul de sancțiuni, argumentând că privează Moscova de o „rafinare premium” a combustibililor ei, industria combustibililor fosili rămâne o sursă vitală pentru mașina de război a Rusiei. Conform analizei, veniturile fiscale colectate de Moscova pe combustibilul vândut țărilor occidentale ar permite Rusiei să recruteze lunar încă 6.200 de soldați pentru a lupta în Ucraina. Nici țările occidentale nu pot pretinde că nu cunosc adevărata origine a combustibilului.
Conform autorilor raportului, una dintre rafinăriile turcești, Star Aegean, deținută de Azerbaidjan, depinde în proporție de 98% de petrolul rusesc, iar aproximativ 73% din aprovizionarea sa provine de la gigantul energetic rus Lukoil, care a fost sancționat de SUA. Cu toate acestea, aproape nouă din zece barili de la această rafinărie ajung la aliați occidentali care susțin Ucraina.
Nici Comisia Europeană, nici Ministerul Energiei și Resurselor Naturale din Turcia nu au răspuns la o solicitare de comentarii.
Anul trecut, Oleg Ustenko, pe atunci consilier economic al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski, a declarat pentru Politico că G7 ar trebui să impună „o interdicție pentru toate produsele rafinate care merg către țările G7” pentru a stopa fluxul de bani pe care Kremlinul îi câștigă prin intermediari precum Turcia, India și China.
„Ceea ce se întâmplă este o încălcare directă a sancțiunilor”, a declarat Martin Vladimirov, expert în energie la Centrul pentru Studiul Democrației.
„Recomandarea noastră este ca UE și țările G7 să interzică importul de produse petroliere rafinate din petrolul rusesc. Este atât de simplu”, a adăugat Ustenko.
Editor : Ana Petrescu