Mai mulți piloți americani care au zburat cu avioane Boeing 737 MAX 8 au înregistrat mai multe plângeri oficiale în legătură cu problemele pe care le-au întâmpinat în zbor, potrivit unei baze de date federale accesate de CNN.
Într-una dintre plângeri, căpitanul sesizează o anomalie a autopilotului, care a făcut ca avionul să intre în picaj vertical, la scurt timp după decolare. Un al doilea pilot raportează o problemă similară, cu un avin care s-a înclinat cu botul în jos, imediat ce a fost activat autopilotul, în timpul decolării. Căpitanul a reușit să remedieze problema dezactivând autopilotul și preluând controlul manual al avionului, până la destinație.
Deși datele publicate de CNN nu identifică nici numele piloților, nici compania aeriană pentru care lucrează aceștia, în SUA doar două companii aeriene au în flota lor avioane Boeing 737 MAX 8: American Airlines și Southwest Airlines.
SUA refuză în continuare să suspende temporar folosirea acestui model de aeronavă, deși Uniunea Europeană, China, Australia, țări din America Centrală și de Sud, Indonezia, Etiopia, India sau insulele Cayman au interzis Boeingul 737 MAX 8 în spațiul lor aerian, până la finalizarea anchetelor celor două accidente aviatice în care a fost implicat același tip de aeronavă.
Într-o altă plângere publicată de CNN, un pilot spune că este o dovadă de „inconștiență” faptul că Boeing, Administrația Aviației Federale din SUA și o companie aeriană al cărei nume nu este făcut public în raport le permit piloților să zboare fără antrenamente suficiente sau informații suplimentare. Același pilot acuză faptul că „manualul de zbor nu este adecvat și este insuficient documentat, aproape într-un mod criminal”.
Sesizările depuse de piloți raportează probleme asemănătoare cu ce s-a întâmplat în timpul zborului Lion Air, care s-a prăbușit în luna octombrie, în Indonezia, la câteva minute de la decolare.
Anchetatorii accidentului aviatic din Indonezia suspectează că prăbușirea avionului ar fi fost cauzată de senzorii aeronavei, care ar fi transmis informații incorecte care ar fi activat un software de zbor automatizat numit „Sistemul de mărire a caracteristicilor de manevrare” (MCAS), care a forțat botul avionului în jos.
Luni, CEO-ul companiei Ethiopian Air a declarat că pilotul avionului prăbușit duminică a contactat turnul de control, la câteva minute după decolare, și a cerut permisiunea de a reveni pe aeroport, invocând comportamentul defectuos al aeronavei în zbor. Imediat după ce turnul de control i-a acordat permisiunea, avionul a dispărut de pe radare și s-a prăbușit.