Încrederea în guverne, cunoscuți oameni de afaceri și mass-media se prăbușește pe fondul modului în care sunt răspândite informațiile despre coronavirus și al unui sentiment larg constatat în rândul cetățenilor că sunt induși în eroare, sunt concluziile unui sondaj realizat la nivel global, citat de Reuters.
Barometrul Edelman Trust, care timp de două decenii a chestionat mii de oameni cu privire la încrederea lor în instituțiile de bază, a constatat că 57% dintre cetățeni cred că liderii guvernamentali, oamenii de afaceri cunoscuți și jurnaliștii răspândesc știri false sau exagerate.
În plus, sondajul a constatat o ezitare crescută cu privire la vaccinuri în rândul celor care se informează în special de pe rețelele sociale și a subliniat polarizarea politicii din Statele Unite.
"Asaltul violent de la Capitolul SUA de săptămâna trecută și faptul că doar o treime din oameni sunt dispuși să se vaccineze anti-Covid arată cât de mari sunt pericolele dezinformării", a declarat Richard Edelman, coordonatorul Edelman Trust.
El își bazează afirmația pe faptul că, potrivit sondajului, în medie doar 33% dintre respondenții din 27 de țări unde s-a realizat chestionarea, au declarat că se vor vaccina cât mai curând posibil. Alți 31% au declarat că vor face asta în decurs de un an.
Sondajul a fost realizat în perioada 19 octombrie - 18 noiembrie în rândul a peste 33.000 de respondenți, cu un supliment efectuat în decembrie după alegerile prezidențiale din SUA.
Guvernele care sunt cel mai lovite de scăderea lipsei de încredere
Guvernele, care, într-un sondaj anterior realizat la începutul pandemiei, au înregistrat o creștere a nivelului de încredere din partea cetățenilor care doreau să se acorde prioritate salvării de vieți în locul economiei, au înregistrat pierderi accentuate ale nivelurilor de încredere pe parcursul anului.
În ansamblu, încrederea în instituția guvernamentală a scăzut de la un maxim istoric de 65% din mai anul trecut la 53% până la sfârșitul anului. Pierderile au fost deosebit de accentuate în Coreea de Sud, Marea Britanie și China.
Încrederea în mass-media, care era pe un trend descendent din 2019, a scăzut și mai mult. Încrederea în mass-media tradiționale a scăzut cu 8 puncte, până la 53%, deși a înregistrat mai multă încredere decât social media, care a scăzut cu cinci puncte la 35%.
Cea mai mare neîncredere în media a fost constatată în Japonia, Italia și Argentina. În Statele Unite, nivelurile de încredere au diferit în funcție de afilierea politică: în timp ce 63% dintre alegătorii Joe Biden au avut încredere în jurnaliști, această cifră a scăzut la 21% pentru alegătorii lui Donald Trump, care a denigrat mult timp mass-media acuzată de fake news.
În ciuda faptului că oamenii de afaceri erau suspectați de către majoritatea angajaților de minciuni și exagerări, sondajul a arătat că încrederea în ei e mai ridicată decât în guverne sau media.
Nouă din 10 respondenți au spus că vor ca directorii executivi să vorbească despre impactul pandemiei, problemele de muncă și societate, în timp ce mai mult de două treimi au afirmat că se așteaptă ca aceștia să intervină atunci când guvernul nu rezolvă problemele.
Editor : Georgiana Marina