„Mașina de 10 miliarde de dolari”. Noul fenomen al mașinilor hiper-personalizate a luat cu asalt piața auto (Financial Times)
Data publicării:
Directorul executiv al Ferrari, Benedetto Vigna, spune că speră ca într-o bună zi să poată vinde o mașină de 10 miliarde de dolari. Cu toate că glumește, ideea lui se bazează pe un fenomen real din industria auto: clienții foarte bogați sunt gata să plătească prețuri uriașe pentru a-și crea propriul model de „supermașină”, scrie Financial Times.
„Acesta este un vis... dar ar fi un lux extrem”, a spus Vigna. Până nu demult, opțiunile de personalizare a unor mașini noi Rolls-Royce, Bentley sau Aston Martin erau limitate la culoare, tipul de tapițerie și roți.
În ultimii cinci ani, lucrurile s-au schimbat: clienții bogați sunt dispuși să plătească sume foarte mari de bani pentru a-și personaliza mașinile mai mult ca oricând, uneori optând să își reproiecteze personal întreaga mașină.
„Dacă te uiți la Bentley acum 20 de ani, îți alegeai culoarea, pielea și roțile și toată lumea era fericită”, a spus Adrian Hallmark, fostul director executiv al Bentley, care se va alătura de anul acesta celor de la Aston Martin ca director executiv. „Acum, nu mai poți să scapi cu atât.”
„Cererea (pentru personalizare) a sărit enorm și poate că este așa pentru că oamenii își pot exprima propriile estetici și preferințe.”
Acest boom al hiper-personalizării mașinilor este un factor major al profiturilor în creștere obținute de brandurile de lux, precum Ferrari sau Bentley, care pot răspunde nevoilor marilor cumpărători.
Anul trecut, Ferrari a fost atât de profitabil încât și-a mărit estimările de profit în fiecare semestru și a înregistrat câștiguri nete de 1,26 de miliarde de euro în 2023, din care 460 de milioane de euro au venit din marile vânzări stimulate de opțiunile de personalizare a mașinii.
În același timp, Bentley are profituri de 10 ori mai mari decât în 2019 – 589 de milioane de euro, anul trecut – datorită nivelului fără precedent al vânzării de mașini personalizate.
La Rolls Royce, brandul de lux al BMW, a fost creată o divizie separată care se ocupă de dotările personalizate. Acestea duc de multe ori prețul mașinii dincolo de pragul de 1 milion de lire sterline – de la un preț inițial de 270-550.000 de lire.
Una dintre cele mai căutate dotări Rolls Royce este o recreare a cerului nopții pe plafonul mașinii prin instalarea unor luminițe mici cu fibră optică reglabile. Unii clienți, însă, doresc o experiență încă și mai personalizată.
Un client a cerut o tapițerie care să imite suprafața lunii, cu toate craterele aferente. Pentru această modificare a fost nevoie de peste 250.000 de cusături individuale înconjurate de 1.183 de „steluțe” cu fibră optică.
Un alt cuplu din Shanghai a comandat o constelație bazată pe fiica lor nou-născută și o imagine cu urmele pașilor ei încrustată pe tabloul de bord alb al mașinii.
Un cumpărător de Bentley a cheltuit anul trecut 400.000 de euro pentru a înlocui secțiuni mari din caroserie cu fibră de carbon – a plătit atât de mult încât prețul original al mașinii s-a dublat.
Un alt client a cerut ca interiorul mașinii sale Bentley să fie realizat din lemn din propria sa pădure, un proiect ce a dus prețul final la peste 2 milioane de euro.
Unii clienți Ferrari au dezvoltat o formă complet nouă a caroseriei împreună cu designerii companiei. Un client de la o companie de tehnologie din SUA, care a studiat aerodinamica, a optat să își deseneze singur mașina, pe care apoi Ferrari a construit-o.
„(Pandemia de) Covid a lăsat un mesaj clar – îl poți numi efectul YOLO”, a spus Vigna. „În Italia, noi îi spunem carpe diem. Faci bani, poți să faci investiții bune în acțiuni, obligațiuni, imobiliare, dar viața ta este limitată, așa că te și distrezi.”