Agenția de stat iraniană acuză, vineri, că producătorul american al avionului este vinovat de prăbușirea zborului PS752, operat de Ukraine International Airlines, în care au murit 176 de persoane. Teheranul nu recunoaște în continuare că a doborât, fie și accidental, avionul Boeing, la câteva ore după ce a atacat două baze militare americane din Irak.
Agenția iraniană Fars spune că „Boeing este unul dintre cele mai periculoase avioane din lume” și citează în sprijinul afirmațiilor sale mesajele interne furnizate recent de companie cu privire la modelul 737 MAX, deși aeronava care s-a prăbușit miercuri dimineață lângă Teheran este 737-800 – un model anterior.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
„Angajații nu au îndrăznit să zboare cu un asemenea avion și nu ar permite familiei lor să urce în avion, spunând că «aeronava a fost proiectată de clovni și monitorizată de maimuțe»”, mai relatează agenția iraniană de stat Fars.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Autoritățile iraniene au mai anunțat vineri, într-o conferință de presă, că au format mai multe grupuri de experți și că primesc ajutorul Statelor Unite și al Canadei pentru a analiza cauzele prăbușirii avionului companiei Ukrainian International Airlines, însă ancheta ar putea dura până la doi ani.
Șeful Aviației Civile Iraniene a precizat că avionul nu a fost lovit de o rachetă și că un incendiu ar putea fi cauza tragediei.
„12 grupuri de experți au fost înființate pentru examinarea prăbușirii. Avionul nu a fost lovit de o rachetă. Avionul a fost în flăcări, în aer, mai mult de un minut și jumătate. Clipurile care arată că un obiect a lovit avionul nu pot fi confirmate din punct de vedere științific. Trebuie să analizăm întâi datele cutiilor negre, iar apoi putem să comentăm. Pentru că avionul a fost grav avariat, este foarte dificil să extragem datele direct din cutiile negre. Avem nevoie de aparatură hardware și software speciale, pe care le avem în țară. Dacă nu vom reuși să extragem datele, vom cere ajutor din partea altor țări”, a declarat Ali Abedzadeh, citat de Mediafax.
Iranul are acorduri cu Rusia, Ucraina, Franța și Canada pentru a extrage datele din cutiile negre, atunci când experții locali nu reușesc acest lucru.
La aceeași conferință, un alt oficial iranian, care este responsabil de investigație, a apreciat că extragerea datelor ar putea dura 1-2 luni, în timp ce investigația ar putea fi finalizată abia după doi ani.
Aceste noi reacții vin după cele din SUA și Canada, potrivit cărora avionul ucrainean cu 176 de persoane la bord a fost doborât accidental de către Iran, la scurt timp de la decolare.
Preşedintele Statelor Unite, Donald Trump, a spus că are „suspiciuni” că Iranul a doborât din „greşeală” avionul de pasageri, în timp ce premierul canadian Justin Trudeau a declarat că dovezile din prezent indică faptul că avionul a fost, în realitate, doborât de o rachetă antiaeriană trasă de iranieni.
Un satelit militar a detectat amprentele termice provenind de la două lansări de rachete antiaeriene. La puțin timp, satelitul a detectat o nouă amprentă termică, provenită în urma exploziei în aer a aeronavei civile. De altfel, momentul în care o rachetă sol-aer a interceptat avionul a fost filmat de un martor ocular.
Conform CNN, atacul a fost unul accidental, în condițiile în care sistemele antiaeriene iraniene erau în stare de alertă, de teama unei riposte SUA la atacurile cu rachete asupra bazelor americane din Irak.
Citește și Boeing 737-800, avionul prăbușit în Teheran, face parte din cea mai răspândită familie de avioane
Redactor: G.C.