Oficiali olandezi, care conduc investigaţia, afirmă că vor să stabilească dacă fragmentele de metal pot confirma teoria potrivit căreia o rachetă de tip sol-aer a lovit avionul. Zborul MH17 pe ruta Amsterdam-Kuala Lumpur a fost doborât în estul Ucrainei, pe 17 iulie, toate cele 298 de persoane de la bord murind, dintre care majoritatea erau cetăţeni olandezi.
Investigaţia a fost perturbată de confruntări armate continue în apropiere de locul prăbuşirii. Detectivii contează pe eşantioane prelevate din cadavre şi bagaje, cât şi pe date prin satelit, interviuri cu martori, reconstituiri pe computer, probe online şi comunicaţii interceptate.
Ucraina şi Occidentul i-au acuzat pe separatiştii proruşi că au doborât avionul cu o rachetă de tip sol-aer, furnizată de Rusia. Moscova şi rebelii au negat acuzaţia, acuzând în schimb Guvernul ucrainean de atac. Rusia nu joacă niciun rol în investigaţia penală.
Procurorul-şef olandez Fred Westerbeke a declarat vineri, într-o conferinţă de presă susţinută la Rotterdam, că investigaţia este interesată în mod special de originea celor 25 de fragmente de metal extrase din 500 de eşantioane.
"Scenariul cel mai probabil este că avionul a fost doborât de la sol", a subliniat el. "Dacă putem să stabilim că acest metal provine de la o asemenea rachetă, aceasta va fi o informaţie importantă, desigur", a subliniat procurorul, adăugând că "în acest moment nu ştim acest lucru, ci este ceea ce investigăm".
Westerbeke a declarat că orice procedură viitoare este necesar să indice de unde a fost trasă racheta şi cine deţinea controlul asupra acelei zone.
Patricia Zorko, de la Poliţia Naţională olandeză, a declarat că investigaţia examinează totodată înregistrarea unei conversaţii interceptate în care se vorbeşte despre un atac cu rachetă. "Conversaţia este purtată între rebeli care se pare că au doborât avionul, dar este necesar să o autentificăm", a spus ea.
Potrivit unui raport intermediar prezentat săptămâna aceasta de Biroul olandez de Anchetă pentru Securitate (OVV), avionul pare că a fost lovit de un număr de proiectile de mici dmensiuni - ceea ce susţine teoria implicării unei rachete de tip sol-aer. În raport este exclusă o problemă de natură mecanică sau o eroare de pilotaj.
Directorul companiei Emirates a declarat că avioanele nu ar fi survolat spaţiul aerian al Ucrainei dacă li s-ar fi transmis informaţia că există rachete care pot ajunge la altitudine mare.