„Flota fantomă” de petroliere a Rusiei se extinde, potrivit cercetărilor, transportând până la 70% din petrolul țării pe mare, în ciuda eforturilor occidentale de a reduce veniturile Moscovei din energie în timpul războiului cu Ucraina.
Volumul de petrol rusesc transportat de petroliere prost întreținute și insuficient asigurate s-a dublat aproape într-un an la 4,1 milioane de barili pe zi până în iunie, potrivit unui raport publicat luni de Școala de Economie din Kiev (KSE), scrie The Guardian.
Descoperirile subliniază multiplele dificultăți cu care se confruntă aliații occidentali ai Kievului în eforturile lor de a izola economia Rusiei în încercarea de a forța Moscova să pună capăt războiului din Ucraina.
În decembrie 2022, Regatul Unit – alături de țările G7, Australia și UE – a implementat un plafon de preț de 60 de dolari pe baril pentru a restricționa companiile occidentale de la transportul, deservirea sau intermediarea mărfurilor rusești de țiței, pentru a submina comerțul cu petrol al Rusiei, care este puternic dependentă de petroliere deținute și asigurate de vest.
Mișcarea a fost văzută la acea vreme ca un compromis pe fondul îngrijorărilor că un embargo complet ar putea duce la creșterea prețului petrolului și un șoc global al prețului petrolului.
Cu toate acestea, Rusia a descoperit rapid o soluție pentru măsuri, utilizând o așa-numită flotă fantomă de nave mai vechi, permițându-i să vândă o parte semnificativă a petrolului său peste limita de preț.
Documentul KSE estimează că Rusia a investit cel puțin 10 miliarde de dolari în flotă de la începutul anului 2022. „Strategia a redus semnificativ efectul de pârghie al regimului de sancțiuni”, se spune în raport.
Peste 630 de nave – unele cu o vechime de peste 20 de ani – sunt implicate în transportul de petrol rusesc, precum și de țiței iranian care a fost supus sancțiunilor, potrivit Lloyd’s List Intelligence, un serviciu de informații maritime.
Guvernele occidentale au încercat să restrângă flota din umbră a Rusiei, Regatul Unit anunțând luna trecută sancțiuni pentru 10 nave despre care consideră că se află în centrul operațiunii.
KSE, care solicită sancțiuni mai dure asupra petrolului rusesc, a avertizat, de asemenea, că flota rusă neasigurată ar putea provoca în curând o catastrofă de mediu în apele europene. O mare parte din petrolul rusesc este transportat prin rute de transport internaționale aglomerate, inclusiv Marea Baltică și strâmtoarea Gibraltar.
„Până acum au fost evitate mari scurgeri de petrol, dar se așteaptă să aibă loc un dezastru major, iar costurile de curățare ar ajunge la miliarde”, se arată în ziarul KSE.
Ministrul suedez de externe a declarat anterior pentru The Guardian că Moscova pare pregătită să creeze „ravagii ecologice” prin navigarea cu petroliere nepotrivite prin Marea Baltică, încălcând regulile maritime.
Editor : M.I.