Actualizare 13.37. Premierul Victor Ponta i-a îndemnat pe miniştri să meargă direct la DNA când se confruntă cu astfel de situaţii. „ Sfatul meu și pentru domnul Șova, și pentru ceilalți ministri, dacă se întâmplă să vina cineva cu vreo ofertă, să se ducă direct la DNA”, a spus V. Ponta.
Actualizare 13.15. Patronul companiei în cadrul căreia lucrează cel despre care se presupune că a încercat să îl mituiască respinge acuzaţiile. Compania Selina din Oradea este un grup de cinci firme care au ca obiect de activitate şi construcţia de drumuri.
Cel vizat ar fi Călin Roman, directorul general al firmei Selina, din Oradea. Plângerea a fost depusă de Dan Șova, în septembrie.
„A fost vorba despre un om de afaceri, care în timpul deplasării la Comisia mixtă economică România-China a făcut o propunere de miturie pentru a obține un contract pentru o autostradă, de la CNADNR”, a declarat, la Digi24, Dan Șova.
„Pur și simplu a venit la mine, a spus că are o promisiune de la cineva să-și rezolve acest contract, dar că urma să dea o sumă de bani care să ajungă la mine. Și propunerea era să îmi dea această sumă de bani direct, ca să nu mai folosească intermediari. În momentul acela, am spus că nu este nimic adevărat: fac plângere la DNA și veți explica dumneavoastră procurorilor cine v-a căutat”, a adăugat D. Șova.
Ministrul a precizat că nu poate preciza despre ce sumă e vorba: „Nu am ajuns până acolo pentru că am reacționat imediat. Există și un martor, un oficial din Consiliul de Administrație al CNADNR”, a explicat Dan Șova.
Potrivit acestuia, compania reprezentată de cel care a oferit mita dorea să-și păstreze locul obținut la licitație. Practic, se ofereau bani pentru „a se păstra un drept pe care îl obținuse legal în fața comisiilor de licitație”, a precizat D. Șova.
Cel mai mare constructor chinez s-a retras recent din licitație pentru autostrada Comarnic - Brașov
Ministrul nu a precizat despre ce companie este vorba, dar a spus că tentativa ar fi avut loc în timpul deplasării la Comisia mixtă economică România-China.
Declarațiile vin în contextul în care, la sfârșitul lunii septembrie, s-a aflat că cel mai mare constructor chinez și-a retras oferta pentru contruirea autostrăzii Comarnic-Braşov, pentru că autoritățile române nu ar fi fost de acord cu condițiile companiei, care voia ca forța de muncă și materialele să vină din China.
China Communications Construction, cel mai mare constructor chinez, s-a înscris în cursa pentru autostrada Comarnic-Braşov în februarie anul acesta, dar s-a retras recent. Potrivit Capital.ro, surse din Compania Naţională de Autostrăzi afirmă că asiaticii au avut pretenţii care nu puteau fi acceptate.
Chinezii voiau să construiască autostrada cu forţă de muncă şi materiale doar din China. În plus, chinezii solicitau şi aducerea materialelor de construcţie fără taxe vamale. Practic, efectul construcţiei în economia românească ar fi fost zero. Toate câştigurile ar fi ajuns în China.
Cine a rămas în cursă
La ssfârșitul lunii trecute, în cursa pentru Comarnic-Braşov rămăseseră trei asocieri: Vinci-Strabat-Aktor, Impregilo-Salini şi UMB-Tehnostrade. Primele asocieri sunt străine, iar cea a treia este formată din două companii controlate de Dorin Umbrărescu. Câştigătorul licitaţiei ar urma să fie anunţat la finele lunii viitoare, potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi.
Tronsonul Comarnic-Braşov are o valoare estimată de 1,4 miliarde de euro, adică circa 25 de milioane de euro pe kilometru. Autostrada ar ajunge să fie şi mai costisitoare de-atât. Companiile care au rămas în cursă au vrut să construiască tuneluri cu lungimi mai mari decât cele stabilite de Compania Naţională de Autostrăzi.
În studiul de fezabilitate erau trecut 18 tuneluri de aproape trei kilometri adunaţi, dar mai apoi s-a ajuns la ideea unui tunel de zece kilometri, pe trei porţiuni - la Sinaia, Buşteni şi Predeal. Potrivit şefului Companiei Naţionale de Autostrăzi, Narcis Neaga, noul traseu ar scădea timpul de parcurgere a autostrăzii cu până la 15 minute. Lucrărilela tronson ar trebui să fie gata în 2016.
Până acum, chinezii nu au reuşit să contraiască nicio autostradă în Europa. Dar sunt în continuare cu ochii pe România. Deşi a renunţat la tronsonul Comarnic-Braşov, China Communications Construction a depus ofertă şi pentru autostrada Craiova-Piteşti şi ar fi interesată şi de tronsonul Gilău-Suplacu de Barcău, din Autostrada Transilvania. În total, ar fi vorba despre tronsoane cu o lungime totală de peste 200 de kilometri.