BUSINESS CLUB. Un altfel de „Made in China”?

Data publicării:
china 2

China şi-a propus să revigoreze întreprinderile ineficiente de stat şi va aplica secretele industriei occidentale - tehnologizare, inovaţie şi ceva atenţie pentru mediul înconjurător.

Strategia anunţată de premierul Li Keqiang se concentrează pe segmente precum transportul feroviar, energia nucleară, dar şi producţia de electronice, industria auto şi aviaţia. China vrea să creeze companii de stat care se pot bate pe piaţa globală cu giganţi din Europa ori America, dar a realizat că, prin definiţie, firmele de stat au o problemă de competitivitate. Ele vor fi eficientizate, în mod paradoxal, cu ajutorul segmentului privat. Se vor înfiinţa societăți de administrare a activelor care vor supraveghea coloşii industriali, iar angajaţii din companiile de stat vor fi răsplătiţi în funcţie de performanţă.

Pentru a concura mai bine cu străinii, giganţii industriali din China vor deveni şi mai mari.

Miercuri, Beijingul a dat undă verde fuziunii dintre CSR, cel mai mare producător de locomotive electrice din lume, şi CNR, care până acum era principalul rival din industria feroviară autohtonă. Curând şi doi giganţi din energie ar putea deveni o singură companie de proporţii stelare - activele-colos care s-ar crea ar valora aproximativ o sută de miliarde de dolari. Pe aceeaşi reţetă chinezii vor să crească campioni naţionali în mai toate sectoarele-cheie.

Companiile controlate de stat acaparează o treime din industria şi serviciile din China, dar expansiunea alimentată cu subvenţii şi împrumuturi ieftine s-a făcut sacrificând eficienţa. Ţara şi-a construit industrii prea mari chiar şi pentru propriile nevoi. Siderurgia şi mineritul s-au făcut fără vreun calcul economic şi s-a ajuns la producţii fabuloase care s-au vândut la preţuri de nimic.

Incapacitatea statului de a gândi economic îi face pe mulţi analişti să creadă că planul Chinei va eşua lamentabil. Scepticii sunt de părere că supradimensionarea companiilor de stat nu le va face mai puternice şi nici mai competitive. Înclinaţia spre excese s-ar putea agrava. Problema de fond rămâne în picioare: guvernul chinez caută să îşi întărească şi să îşi justifice controlul asupra industriilor importante precum energia şi transportul. Dar în acelaşi timp vrea să dea impresia unei viziuni mai occidentale, a unui stat care nu ţine în mână economia ţării. S-au anunţat privatizări, listări la bursă şi reducerea unor participaţii, doar că toate se referă la companii din sectoare marginale.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
S-a născut în închisoare, iar acum doctorii i-au mai dat o lună de trăit. Băiatul suferă de...
Digi FM
Mircea Bravo, adevărul despre câți bani câștigă din Youtube și Facebook
Pro FM
Managerul lui John Legend rupe tăcerea. Experiența „terifiantă” pe care a avut-o la una dintre petrecerile...
Film Now
Semnele timpurii de demență date de Bruce Willis nu au fost luate în seamă: "Nici într-un milion de ani nu...
Adevarul
„Tipul acela gay”. Elon Musk, vizat de declarațiile electorale ale lui Tim Walz, partenerul de campanie al...
Newsweek
Cine a luat 60 lei în plus la pensie și în octombrie? De ce alți 2000000 pensionari nu au luat nimic
Digi FM
Reacția cântăreței Irina Rimes după ce mai mulți influenceri au luat bani ca să-l promoveze pe rivalul Maiei...
Digi World
O asistentă a dezvăluit cele mai comune regrete pe care le aveau pacienții aflați pe patul de moarte
Digi Animal World
Imagini virale cu un pelican care încearcă să mănânce un pui de Capibara: „Se uită la el de parcă nu ar fi...
Film Now
“Acum ar fi scandalos”. Ce i-a cerut managerul lui Reese Witherspoon să facă pentru a primi rolul din “Blonda...
UTV
Bradley Cooper si Irina Shayk au sarbatorit Halloweenul alaturi de fiica lor in varsta de 7 ani