Noul avion va avea cea mai mare autonomie de zbor şi o capacitate de 400 de locuri. Va putea să parcurgă distanţa dintre Orientul Mijlociu şi America de Sud fără oprire. Noile avioane de la Boeing nu se vor ridica de la sol mai devreme de finele acestui deceniu. Tot atunci intră şi Airbus cu noi modele mai puternice şi mai econome. Lupta dintre Boeing şi Airbus se anunţă una de cursă lungă spre foarte lungă.
Noul aparat de cursă foarte lungă este o îmbunătățire a modelului 777 și are numele de cod X.
Americanii vor sa contracareze concurența dinspre europenii de la Airbus, cu al lor A350 anunțat pentru 2017.
Boeing nu s-a simțit prea bine atunci când British Airways, unul dintre clienții săi cei mai importanți, a ales avionul Airbus pentru o comandă de șase miliarde de euro. Americanii voiau inițial să aștepte să vadă ce rezultate are Airbus cu noul model A350 înainte de a se lansa și ei în competiția pentru cursele lungi.
Comanda făcută de British Airways le-a schimbat radical planurile pentru că se concentrau pe avioane mai mici dar eficiente din punctul de vedere al consumului.
Avioanele cu autonomie extinsă sunt un pariu cu două tăișuri, cred analiștii citați de Reuters. Și asta pentru că piața lor este o nișă. Când un avion modern zboară 15 ore, în primele ore este ars foarte mult kerosen doar pentru a căra combustbilul suplimentar ce permite zborul fără escală.
În plus, cele 15 ore de zbor înseamnă automat și alte costuri suplimentare pentru mâncare și personal. Experiența de până acum arată că astfel de avioane nu sunt ușor de vândut. Cheltuielile sunt enorme, iar veniturile din operarea lor nu sunt întotdeauna pe măsura așteptărilor. Boeing a vândut doar 59 de avioane 777-200LR, cel mai avansat model din punctul de vedere al autonomiei. Un model din aceeași familie, dar care parcurge distanțe mai mici, s-a vândut de peste 10 ori mai bine.
Campionul autonomiei era Airbus A340-500. Dar nici acest model nu a avut prea mare succes comercial. Airbus a vândut sub 40 de astfel de avioane. Din aceste motive, a și renunțat la el.
Boeing mizează pe avioane cu aripi mai largi și avioane mai puternice pentru noua familie de curse lungi. Familia 777 va putea transporta mai mulți pasageri la costuri mai reduse.
Rivalitatea dintre Boeing și Airbus aduce în discuție problema tehnologiei în contextul problemelor recente avute cu Dreamliner și A380. Airbus susține că A350-1000, cea mai mare variantă din familia A350, va fi mai ieftin de operat, pentru ca întregul avion, nu numai aripile, vor fi construite folosit fibră de carbon. Pe de altă parte, Boeing a decis să pastreze fuselajul din metal pentru 777 și să se concentreze pe noi aripi din fibră de carbon pentru performanțe mai mari.