Prima întoarcere către vest a aeronavei Malaysia Airlines dispărute, care a deviat cursa MH 370 de pe ruta iniţială Kuala Lumpur – Beijing, ar fi fost fost operată printr-un computer, cel mai probabil de către o persoană aflată în cabina piloţilor, informează marţi oficiali americani citaţi de New York Times. Nu este clar însă dacă modificarea cursului s-a făcut înainte sau după decolare.
Cursul setat pe sistemul de navigaţie al aeronavei ar fi fost aşadar modificat printr-un computer separat, poziţionat între pilot şi copilot, au arătat oficiali americani experţi în aviaţie. Informaţia se adaugă la anunţul făcut la finele săptămânii trecute de premierul malaezian Najib Razak, potrivit căruia sistemele de comunicaţie au fost întrerupte deliberat şi manual. Este vorba de dezactivarea sistemului ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System), care permite efectuarea schimbului de informaţii între avion, în timp ce zboară, şi centrul operaţional al unei companii aeriene.
Oricine ar fi operat asemenea modificări în sistemul de navigaţie trebuie să aibă cunoştinţe serioase referitoare la aeronavele Boeing, prin urmare un pasager obişnuit nu ar fi fost capabil să deturneze cursa de pe ruta stabilită iniţial. Este motivul pentru care expertul american John Cox, citat de New York Times, concluzionează că acest caz se abate de la tiparele obişnuite în care piloţi au deturnat şi prăbuşit intenţionat aeronave, sinucigându-se şi omorând toţi pasagerii. El a dat exemplul a două curse – SilkAir, respectiv EgyptAir, scufundate în ocean chiar de cei care le pilotau, în 1997 şi 1999, unde avioanele au fost îndreptate pur şi simplu către apă.
Cu alte cuvinte, efortul depus pentru a devia cursul prestabilit prin computer nu justifică o prăbuşire intenţionată. Mai mult, întoarcerea către vest efectuată de piloţi nu ar fi fost percepută drept ceva neobişnuit de pasagerii aeronavei.
Într-o analiză separată, cotidianul american se concentrează pe absenţa mesajelor sau a apelurilor telefonice venite de la pasagerii cursei Malaysia Airlines MH 370. Spre deosebire de cazul 11 septembrie 2001, când pasagerii aeronavelor şi-au sunat familiile în ultimele clipe de viaţă, în acest caz a fost linişte totală. Nu au existat postări pe Twitter, Weibo sau Instagram, nici apeluri telefonice, nici un fel de mesaje, ceea ce conduce la trei concluzii posibile: fie pasagerii pur şi simplu nu au comunicat, având în vedere că există încă restricţii de utilizare a telefoanelor mobile în anumite situaţii, fie sistemul intern de comunicaţie a fost închis, fie avionul a zburat la o altitudine care nu permite folosirea dispozitivelor electronice. În cazul aeronavelor care au lovit turnurile World Trade Center în septembrie 2001, zborul se desfăşura la mică altitudine, ceea ce a permis efectuarea de apeluri telefonice, au explicat specialiştii citaţi.
Zborul Malaysia Airlines MH370 a dispărut de pe ecranele radarelor civile pe 8 martie, la o oră de la decolare. Ultima poziţie cunoscută a aeronavei cu 239 de persoane la bord este undeva între coastele Malaeziei şi Vietnamului.
Ella Moroiu
Infografic: Malay Daily Mail