Președintele Turciei merge mai departe cu proiectul unui nou canal care va lega Marea Neagră și Marea Marmara. Recep Tayyip Erdogan a declarat că lucrările de construcție la acest proiect controversat și costisitor vor începe în luna iunie, chiar dacă pandemia continuă să afecteze economia statului.
Anunțul privind începerea lucrărilor de construcție la Canalul Istanbul vine la un deceniu de la lansarea proiectului canalului navigabil și într-un moment în care susținerea pentru această lucrare de infrastrucutră a atins un minim record, relatează Bloomberg. Canalul, cu o lungime de 45 de kilometri, va costa aproximativ 15 miliarde de dolari și ar trebui să preia o parte a traficului din Strâmtoarea Bosfor și să reducă riscul de accidente.
Mizele lui Erdogan
Președintele turc mizează pe faptul că acest canal va da naştere unor noi oraşe de-a lungul rutei, va crea mii de locuri de muncă și va susține creșterea economică a țării. Analiștii spun însă că Recep Tayyip Erdogan speră că beneficiile pe care le va aduce această lucrare vor inversa tendinţa de scădere a popularităţii liderului Turciei înaintea alegerilor prezidenţiale din 2023.
Pentru a atenua impactul pandemiei asupra economiei, guvernul său se luptă să deschidă economia și să resusciteze industria turismului prin accelerarea campaniei de vaccinare. Scopul este de a ajuta firmele care s-au plâns de sprijinul guvernamental insuficient și familiile care se confruntă cu inflația în creștere, dar și de a reduce deficitul de cont curent.
Îngrijorările opozanților
Președintele turc a respins îngrijorările exprimate de rivalii săi politici, potrivit cărora proiectul Canalului Istanbul îi va afecta pe contribuabili, va aduce prejudicii mediului şi va încălca Convenţia de la Montreux care reglementează navigaţia prin Strâmtoarea Bosfor. Erdogan a spus că Turcia nu va părăsi Convenţia de la Montreux din 1936, dar a precizat că navele militare vor putea utiliza noul canal.
Primarul oraşului Istanbul, un opozant al lui Edogan, a promis că va folosi toate pârghiile legale pentru a bloca planul președintelui. Potrivit edilului, construcția canalului va pune în pericol accesul la apă potabilă pentru cei 16 milioane de locuitori ai Istanbulului și va afecta mediul.
Un alt argument invocat de adversarii acestui proiect este că el nu-şi justifică utilitatea în condiţiile în care traficul maritim prin Bosfor a scăzut constant în ultimul deceniu. Conform datelor Ministerului turc al Transporturilor, circa 38.400 de nave au tranzitat Bosforul anul trecut, faţă de circa 55.000 în 2006, deşi tonajul total a crescut cu aproximativ 30%.
Editor : Luana Pavaluca