Galerie Foto Incendiul uriaș din Cuba încă nu a fost stins. Țara ar putea fi obligată să recurgă la unități plutitoare de stocare a petrolului
Data publicării:
Incendiul izbucnit vineri seară la cea mai mare unitate de stocare a petrolului din Cuba s-a transformat, între timp, într-un adevărat infern. Cel puțin un pompier a murit în incendiu, mai multe persoane sunt rănite, iar altele sunt date dispărute, în timp ce dezastrul pare de nestăpânit și amenință să mărească și mai mult factura la importul de combustibil pentru țara insulară săracă, care depinde de petrolul importat pentru orice, de la transport până la electricitate.
Oficialii cubanezi ar putea să fie nevoiți să construiască o unitate de stocare plutitoare, costisitoare, pentru a gestiona importurile menite să reducă deficitul acut de combustibil, potrivit surselor Reuters.
Cuba se bazează pe terminalul Matanzas, situat la aproximativ 130 km de Havana, care are o capacitate de 2,4 milioane de barili, pentru majoritatea importurilor de petrol și alți combustibili nerafinați.
Matanzas este singurul terminal care poate primi rezervoare mari, de 100.000 de tone. De asemenea, de aici se alimentează centralele electrice din țară și rafinăriile locale.
Este de așteptat ca incendiul uriaș care a izbucnit vineri și care se extinde în continuare să crească costurile de transport și import. Cuba se lupta deja să-și permită achiziționarea de combustibil, iar tarifele de transport practicate de navele cisternă au crescut abrupt după ce Rusia a invadat Ucraina.
În prima jumătate a anului, Cuba a importat 57.000 de barili pe zi de petrol și combustibil de la principalul său aliat, Venezuela, potrivit datelor Refinitiv Eikon. Importurile ajung în Cuba la bordul flotelor învechite deținute de Cuba sau Venezuela.
Guvernul cubanez a crescut achizițiile de la alți aliați, inclusiv Rusia, pentru a reduce penuria de combustibil care a dus la cozi uriașe la benzinării și la raționalizarea energiei electrice. Președintele Miguel Diaz Canel s-a plâns de prețurile aproape inaccesibile ale combustibilului din acest an.
NS Laguna, navă cisternă sub pavilion liberian, este programată să ajungă la Matanzas săptămâna viitoare, cu 700.000 de barili de petrol rusesc la bord, potrivit Eikon.
Dacă la Matanzas se poate opri extinderea incendiului în danele portuare, porțiunea de recepție ar putea fi folosită în continuare pentru descărcarea importurilor și pentru transferul petrolului în cisterne mai mici în depozite plutitoare, spun experții.
Însă trecerea la stocarea plutitoare ar putea determina Cuba, țară aflată sub sancțiuni, să ceară guvernului SUA scutirea de regulile care limitează fluxul de nave care ajung în porturile insulei, spun experții.
„Scenariul cel mai probabil este că, în momentul de față, autoritățile vor lăsa să ardă combustibilul rămas în rezervoare, menținând în același timp o temperatură cât mai scăzută în zonă, cu ajutorul apei”, a declarat Lino Carrillo, expert din Canada și fost director la compania petrolieră de stat PDVSA din Venezuela.
În urma unui incendiu așa cum este cel din Cuba, reparațiile vor dura mult timp și vor costa multe milioane de dolari, spun analiștii citați de Reuters.
Incendiul de proporții a izbucnit vineri seara, după ce un trăsnet a lovit un rezervor de stocare a combustibilului din Matanzas. Un al doilea depozit a explodat sâmbătă dimineața, după ce focul s-a extins, iar al treilea a explodat luni. Limbi uriașe de foc s-au ridicat zeci de metri pe cer, în timp ce fumul negru și gros a acoperit cerul până la Havana.
Cuba a apelat la ajutor din Mexic și Venezuela pentru stingerea incendiului.