Un tablou vechi de 800 de ani, care urma să fie aruncat la gunoi, a fost recuperat de Muzeul Luvru și este evaluat la 25 de milioane de dolari.
Intitulat „Hristos umilit”, tabloul pictat de artistul italian Cimabue este o capodoperă din secolul al 13-lea și a fost declarată tezaur național în Franța.
„Hristos umilit” este o icoană realizată în tempera pe bază de ou şi fundal din aur pe o planşă din lemn de plop. Capodopera a fost descoperită întâmplător, în casa unei femei din Franța care nu îi cunoștea valoarea.
Lucrarea pictorului din Florența a stat mulți ani agățată pe peretele unei bucătării. În 2019, aproape a ajuns la gunoi, după ce proprietara a decis că este o vechitură.
Femeia, în vârstă de peste 90 de ani, era convinsă că tabloul era o icoană fără valoare din Rusia.
În cele din urmă, opera a fost vândută la licitație cu 25 de milioane de dolari și a ajuns în colecția privată a unor miliardari.
Însă guvernul francez a refuzat licența de export și a recunoscut semnificația culturală a capodoperei. Ulterior, Muzeul Luvru a primit 30 de luni pentru a strânge fondurile necesare achiziției sale.
Recent, s-a ajuns la un acord între muzeu și proprietari, iar opera de artă va fi expusă în galeria celui mai cunoscut muzeu din lume.
Cenni di Pepo, numit Cimabue, a trăit între 1272-1302 și este una dintre cele mai mari figuri ale artei pre-reanscentiste. Pictorul florentin a deschis calea pentru alți pictori italieni celebri, cum ar fi Giotto.
Proprietara tabloului, o bătrână din Compiegne, la nord de Paris, a adus tabloul acum 4 ani în atenţia casei de licitaţii Actéon din Compiegne, care l-a trimis pentru expertiză la cabinetul Turquin, dar familia a crezut mereu că este vorba despre o simplă icoană.
O țineau în bucătărie, deasupra plitei, și niciodată nu s-au gândit că ar avea o mare valoare.
Cu ajutorul tehnicii reflectografiei cu infraroşu a fost pusă în evidenţă o stare de conservare excelentă, a precizat maestrul Eric Turquin, care e estimat că „atribuirea nu este subiect de controversă întrucât este evidentă după compararea cu alte tablouri cunoscute ale acestuia, fiind vorba despre aceeaşi mână”. Liniile punctate, stilul, ornamentele, totul indică identitatea pictorului, potrivit expertului.
Editor : M.B.