O glumă a unui comediant chinez, care a făcut referire la un slogan folosit pentru a descrie armata Chinei, a costat peste de 2 milioane de dolari. Compania de divertisment care îl reprezintă pe artist a fost lovită de un val de amenzi uriașe, relatează CNN.
Nota de plată costisitoare subliniază linia delicată pe care comedianții trebuie să o mențină în China – unde politica este rareori o chestiune de râs – și consecințele grave pentru cei din industria divertismentului care depășesc această linie.
Li Haoshi, cunoscut sub numele de scenă House, a atras atenția autorităților după ce a folosit o expresie asociată cu Armata Populară de Eliberare a Chinei, în timpul spectacolului său de comedie de la Teatrul Century din Beijing, în weekend.
Li și-a anulat toate spectacolele, iar compania de divertisment care îl reprezintă, Shanghai Xiaoguo Culture Media, și-a cerut scuze public.
Biroul Municipal de Cultură și Turism din Beijing a declarat astăzi că o filială a companiei va fi amendată cu 1,91 milioane de dolari și că îi vor fi confiscați cei 189.000 de dolari pe care i-a obținut din „câștiguri ilegale” – o aparentă referire la cele două spectacole ale lui Li din weekendul trecut.
De asemenea, compania a fost suspendată pe termen nelimitat și nu mai are voie să organizeze. spectacole în capitală.
Autoritățile îl acuză pe Li că „a insultat grav” armata și „a cauzat un impact social negativ”.
Pentru publicul internațional, gluma lui Li ar putea părea inofensivă. El a povestit în timpul spectacolului cum a adoptat doi câini vagabonzi după ce s-a mutat la Shanghai. El a continuat spunând că goana lor după o veveriță i-a amintit într-o zi de aceste cuvinte: „Stil de lucru bun, capabil să câștige bătălii”. Este vorba despre un slogan binecunoscut al Partidului Comunist Chinez, referitor la armata țării.
Fraza a fost rostită pentru prima dată în 2013 de liderul chinez Xi Jinping, care conduce și armata, când a stabilit o listă de calități pe care le-a cerut de la armata țării. De atunci, sloganul a fost repetat în diferite ocazii oficiale și în mass-media de stat.
Shanghai Xiaoguo Culture Media este unul dintre cei mai mari producători de spectacole de comedie stand-up din țară.
Autoritățile de la Beijing au concluzionat că spectacolul de sâmbătă a lui Li conținea „un complot care echivalează cu o insultă gravă la adresa Armatei Populare de Eliberare și care creează o influență socială proastă”.
„Nu vom permite niciodată vreunei companii sau individ să defăimeze imaginea glorioasă a Armatei de Eliberare pe o scenă din capitala [chineză], nu vom permite niciodată rănirea sentimentelor profunde ale oamenilor față de soldați și nu vom permite niciodată ca subiectele serioase să fie luate în glumă”, a spus autoritatea culturală chineză.