Fenomenul tokuryu a luat cu asalt Japonia: Cine sunt misterioșii criminali și infractori care le-au luat locul vechilor membri yakuza
Data actualizării: Data publicării:
Cei mai mulți dintre infractorii arestați spun că au fost recrutați online și nu îi cunosc pe cei care au pus la cale jafurile pe care le-au comis. Foto: Shutterstock
Privind trei bărbați mascați în timp ce spărgeau un magazin care vindea ceasuri de lux într-un cartier bogat din Tokyo în plină zi, unii oameni au crezut că se filmează un nou serial sau film de acțiune. Dar jaful din mai 2023 a fost cât se poate de real. Infractorii erau adolescenți cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani ce fuseseră recrutați online și făceau parte dintr-un nou fenomen care a luat cu asalt lumea crimei organizate din Japonia pe măsură ce declinul clanurilor yakuza continuă – autoritățile îi numesc tokuryu, potrivit The Guardian.
Termenul tokuryu este format din cuvintele „anonim” (tokumei) și „fluid” (ryudo) și se referă la grupuri ad hoc care comit infracțiuni. De multe ori, membrii grupărilor nici nu se cunosc între ei sau pe cei care pun la cale jafurile și de la care primesc ordine.
Ei se deosebesc de yakuza și pun mai puțin accent pe ierarhie, având o structură organizațională mai puțin rigidă prin care coordonează acțiunile celor care comit jafurile, furturile, atacurile și crimele comandate de superiorii lor.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de Gestionați preferințele – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Cei mai mulți dintre cei arestați au fost recrutați online și spun că au fost amenințați pentru a continua să execute ordinele pe care le-au primit. Unii dintre ei au spus că au fost recrutați pe Instagram.
Cei trei tineri care au furat ceasuri de lux și șoferul care i-a ajutat să scape nu au mai comis niciodată vreo infracțiune înainte de jaful din Tokyo. Toți cei patru au fost prinși, iar produsele furate în valoare de 300 de milioane de yeni (1,8 milioane de euro).
Poliția a spus că cei care au pus la cale jaful nu fac parte dintr-un grup yakuza, ci sunt membri ai altor grupări de crimă organizată și „cvasi-gangsteri” din regiunea Kanto, din jurul Tokyo.
Peste 10.000 de persoane arestate în perioada septembrie 2021 și februarie 2023 au fost descrise de poliția din Japonia drept tokuryu. „Astfel de jafuri comise pe străzi comerciale aglomerate în centrul orașelor în plină zi au ajuns la un nivel fără precedent”, a declarat Yasuhiro Tsuyuki, șeful Agenției Naționale de Poliție.
Pe insula Kyushu din prefectura Fukuoka, o fostă fortăreață a yakuza, poliția a format o divizie cu 100 de membri pentru a combate amenințarea tokuryu.
Întrucât infracțiunile sunt rare în Japonia, seria de zeci de jafuri comise în toată țara din 2021 și până în 2023, în urma cărora o femeie de 90 de ani a murit, i-a șocat pe japonezi.
Cartierul Ginza, unde infractorii mascați au jefuit un magazin cu ceasuri de lux în văzul tuturor în plină zi. Foto: Profimedia Images
Jafurile ar fi fost organizate de o grupare japoneză care operează din Filipine. Poreclită „Luffy”, după un personaj faimos de manga folosit de unul dintre liderii grupării pe aplicațiile de mesagerie, infractorii au pus la cale și escrocherii prin telefon și au șantajat oameni de afaceri din Japonia care lucrau în Manila.
Peste 30 de membri ai grupării au fost extrădați în Japonia, iar câțiva au rămas la închisoare în Filipine. Printre ei se numără și foști membri yakuza.
Alte grupări de tokuryu au fost descoperite în Cambodgia, Thailanda și Vietnam – toate sunt locuri în care yakuza a fost prezentă.
După ce sindicatele yakuza au fost vânate intens de autoritățile din Japonia, numărul de membri a scăzut de la peste 180.000 în anii '60 la 20.400, anul trecut, pe măsură ce generațiilor mai vechi le-a fost din ce în ce mai greu să îi ademenească pe tineri.
Membri yakuza nu au voie să își deschidă conturi bancare, să obțină carduri de credit, să își facă asigurări și nici chiar să semneze contracte pentru servicii de telefonie mobilă.
„Populația îmbătrânită a Japoniei joacă un rol, bineînțeles, dar stilul yakuza nu mai este o propunere atrăgătoare pentru bărbații tineri”, a explicat Tomohiko Suzuki, autor și specialist în yakuza. „Ei sunt nevoiți să sacrifice mult pentru a duce o viață de gangster, în schimbul unor câștiguri tot mai mici.”
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.