Uniunea Europeană îl acuză pe președintele din Belarus, Alexander Lukașenko că a orchestrat în mod deliberat criza migranților de la granița UE. Mii de migranți au ajuns la Minsk cu avioanele companiei de stat Belavia, de pe aeroporturile din Istanbul, Beirut, Damasc și Dubai. De altfel, vineri, compania aeriana a anunțat că nu va mai permite cetățenilor din Siria sau Irak să mai urce la bordul curselor care pleacă din Istanbul, la solicitarea Turciei. Pentru mulți dintre refugiații care încearcă să ajungă în Uniunea Europeană, drumul până la granița UE via Belarus costă toate economiile de-o viață, se arată într-un reportaj The Moscow Times, făcut chiar într-unul din ultimele avioane cu migranți care a plecat din Istanbul spre Minsk.
„Acesta este biletul nostru norocos, mergem în Europa”, a spus Zoran, în vârstă de 18 ani, îmbrăcat într-o haină groasă de iarnă, în timp ce aștepta să se îmbarce în zborul către capitala Belarusului operat de Belavia, compania aeriană de stat. Două zile mai târziu, Belavia a anunțat că nu va mai permite cetățenilor irakieni, sirieni sau yemeniți să zboare din Turcia în Belarus.
Zoran a călătorit deja din orașul său natal Zakho, un oraș kurd din nordul Irakului, mai întâi cu autobuzul și apoi cu avionul din Erbil, capitala regiunii Kurdistan a Irakului.
La fel ca mii de alți migranți din Orientul Mijlociu care au făcut călătoria până la granița poloneză cu Belarus în ultimele săptămâni, el este hotărât să ajungă în UE și gata să facă față condițiilor dure din taberele improvizate în pădurile din apropierea gardului de sârmă care desparte cele două țări.
„Nu am de ales, viața este periculoasă și fără speranță în Irak. Sunt pregătit pentru asta”, a spus el.
Trei zboruri pe zi pleacă spre Minsk din Istanbul, operate atât de Belavia, cât și de Turkish Airlines. În avioane, puțini cetățeni din Belarus, în condițiile în care le este interzis în mare parte să părăsească țara din cauza reglementărilor COVID-19.
Polonia a criticat marți Turcia pentru menținerea unui coridor deschis între Istanbul și Minsk și pentru că a ajutat Belarusul să aducă mii de refugiați la granița sa, acuzând Turcia că își sincronizează acțiunile cu Belarus și Rusia.
UE urmează să impună mai multe sancțiuni pentru Belarus din cauza crizei migranților, inclusiv să interzică Belaviei să mai poată închiria aeronave de la firme daneze, române și irlandeze.
Miercuri, Bloomberg a anunțat că UE și SUA au în vedere, de asemenea, introducerea de sancțiuni asupra companiei de stat din Rusia, Aeroflot, și Turkish Airlines, acuzându-le că au transportat imigranți în Belarus la ordinul lui Lukașenko. Aeroflot a negat joi acuzațiile, în timp ce Turkish Airlines a anunțat ulterior că nu va mai permite cetățenilor irakieni, sirieni și yemeniți să se urce în zborurile sale către Minsk.
Pentru mulți, drumul până în Belarus înseamnă economiile de o viață. „Mă duc și nu mă întorc”
Personalul de la sol al companiei Belavia a separat cetățenii irakieni de ceilalți pasageri, pe măsură ce se apropia ora decolării de la Istanbul.
„Dacă sunteți din Irak, vă rugăm să continuați îmbarcarea pe o linie separată”, a strigat o femeie în uniforma albastră Belavia, în timp ce un grup care depășea cu mult pe ceilalți pasageri începea să se formeze.
Mulți dintre migranți aveau doar un plan vag despre cum vor ajunge la granița poloneză, darămite până în Europa.
„Vom merge mâine sau poimâine, poate chiar în seara asta”, a spus Afron, 16 ani, adăugând că călătorește singur cu binecuvântarea părinților săi.
Întrebat cum plănuiește să ajungă la granița UE, acesta a arătat spre picioare. „Prietene, sunt puternice”, a spus el.
Odată ce avionul a fost plin, Nzar – un profesor de matematică în vârstă de 24 de ani din Kurdistan și-a scos telefonul și a trimis prietenilor și familiei selfie-uri care arătau îmbarcarea cu succes. O atmosferă de ușurare a pătruns în avion când acesta se pregătea de decolare. „Am reușit, vom decola”, a spus Nzar.
Nzar a spus că încearcă să ajungă în Germania pentru a relua legătura cu iubita sa și cei doi frați care au obținut azil la Berlin în timpul crizei imigranților europeni din 2015.
În acel moment, a mers pe jos din Turcia în Germania, dar i s-a refuzat azilul și a fost deportat înapoi în Irak. Acum speră că zborul către Belarus îi va oferi o nouă șansă de a-i vedea pe cei dragi.
„Am renuntat la tot ce am ca sa-i revad. Mă duc și nu mă întorc. Voi sta toată iarna în frig dacă trebuie (n.red la granița UE)”, a spus el.
Pentru mulți, călătoria în Belarus costă cât toate economiile de-o viață.
Nzar a spus că a plătit „un intermediar” în Irak cu 2.000 de dolari pentru o viză de turist în Belarus de o săptămână, pe care a afișat-o cu mândrie. Intermediarul i-a mai luat încă 600 de dolari pentru o cameră de hotel.
Alții s-au folosit de numeroasele agenții de turism din Belarus, unele cu legături cu autoritățile din țară, care au apărut recent în orașe din Orientul Mijlociu.
„A fost extrem de ușor să obțin viza, în mai puțin de o săptămână. Dacă ai niște bani”, a spus Nzar.
„Turiști” care plănuiesc să treacă granița în Europa
O femeie membru al echipajului Belavia a spus că a observat pentru prima dată mai mulți cetățeni din Siria și Irak urcându-se pe zborurile spre Minsk în vară.
Ea a glumit că de atunci a devenit un „secret deschis” că compania aeriană transportă „turiști” care plănuiesc să treacă granița spre Europa.
„De luni de zile zburăm cu refugiați... Toată lumea știe ce facem. Ne uităm cu toții la știri”, a spus aceasta.
Agenția ONU pentru Refugiați a declarat că cel puțin opt migranți au murit de frig la graniță. Grupurile pentru drepturile omului cred că bilanțul este mai mare.
„Nu mi-e frica. Nu am viață în Irak. Fără muncă, fără viitor, fără bani. Europa este acolo unde vreau să fiu. Germania sper”, spune Rebin, prietenul lui Nzar.
Când zborul a aterizat pe aeroport, la 40 de kilometri de Minsk, un ofițer de control la frontieră în uniformă verde a ordonat imediat tuturor cetățenilor irakieni să-l urmeze la etajul doi. Au apărut după două ore, iar cei mai mulți dintre ei s-au urcat în autobuze și taxiuri care mergeau către hotelurile mari și sumbre din Minsk, rezervate dinainte de agențiile de turism.
Un grup mai mic de cinci bărbați, printre ei și Afron în vârstă de 16 ani, a pornit pe jos, prin întuneric spre oraș.