De ce Kremlinul iubește rețelele de socializare. Cum s-au schimbat tacticile de influență ale Rusiei | Politico
Punerea sub acuzare, în această săptămână, a unei firme de conținut pe rețelele sociale arată cât de ușor devine pentru Rusia să influențeze alegerile din SUA, scrie Politico. Fermele rusești de troli și boții de pe rețelele sociale sunt acum depășite.
Modul preferat de Kremlin de a influența alegerile din SUA în 2024, după cum am aflat săptămâna aceasta, utilizează ceea ce mulți americani consideră a fi o activitate inofensivă - conținut creat de influenceri de pe rețelele sociale.
O acuzare făcută miercuri de Departamentul de Justiție al SUA a susținut că un conținut creat și distribuit de o companie conservatoare de social media numită Tenet Media a fost de fapt finanțat de Rusia. Doi angajați ai guvernului rus au transferat aproape 10 milioane de dolari către Tenet Media, care a angajat influenceri conservatori de renume, cum ar fi Tim Pool, Benny Johnson și Dave Rubin, pentru a produce videoclipuri și alt conținut care a alimentat diviziunile politice. Acuzarea susține că influencerii - care spun că nu știau de legăturile Tenet cu Rusia - au fost plătiți cu până la 400.000 de dolari pe lună.
Este cel mai recent semn că eforturile de influență online ale Rusiei evoluează, a spus Pekka Kallioniemi, un savant finlandez specializat în dezinformare și autor al cărții „Vatnik Soup”, o lucrare despre războaiele informaționale ale Rusiei, care urmează să fie publicată pe 20 septembrie. Influencerii cu un grup fanatic de urmăritori sunt mult mai eficienți în răspândirea dezinformării decât boții și trolii, a declarat el într-un interviu pentru Politico Magazine.
„Aceste persoane sunt, de asemenea, idolatrizate. Au baze mari de fani”, a spus el. „Sunt ascultați și crezuți. Deci sunt, de asemenea, un hub foarte bun pentru a răspândi orice narațiune, în acest caz, narațiuni pro-Kremlin”.
De ce influencerii de pe rețelele sociale de extremă dreaptă sunt ținte facile pentru Rusia? Cum a reușit Kremlinul să infiltreze media de extremă dreaptă atât de eficient?
Pekka Kallioniemi: Principalul motiv este că ei împărtășesc o ideologie similară. Acest tip de tradiționalism și conservatorism este ceva ce Rusia dorește de asemenea să promoveze: Îl prezintă pe Putin ca pe întruchiparea tradiționalismului și a valorilor familiei. Și aceasta este, desigur, foarte asemănătoare cu politica din SUA. Ideologia anti-woke se află, de asemenea, în spatele acestui lucru.
Există și aceste tipuri de narațiuni promovate de oameni din stânga politică. Este un sistem extrem de cinic în care ideea principală este să polarizeze populația SUA prin furnizarea de ideologii extreme și idei extreme și să le împingă către un public american.
Deci nu este doar o chestiune de dreapta, se întâmplă de ambele părți?
Pekka Kallioniemi: Da, și aș sublinia că este vorba de extrema stângă și extrema dreaptă. Sunt extremitățile spectrului politic cele care sunt vizate. Narațiunile [de pe stânga] sunt aceleași cu cele promovate de influencerii de dreapta.
Cum s-au schimbat tacticile de influență ale Rusiei? Există un motiv în spatele acestei evoluții?
Pekka Kallioniemi: Dacă ne întoarcem la lansarea Agenției de Cercetare pe Internet a Rusiei în 2013, aceștia au început să producă în masă propagandă online și au folosit aceste așa-numite ferme de troli. Mai târziu, au început să folosească și boți automatizați. Dar, în plus, rușii par să folosească aceste conturi mari de rețele sociale, care sunt numite „conturi superspreader”. Ele sunt utilizate pentru a răspândi narațiunea pe scară largă. Acest termen provine din studiile despre COVID-19: A fost acest studiu COVID care a descoperit că 12 conturi erau responsabile pentru două treimi din dezinformarea despre vaccinurile COVID, iar contul lui Robert F. Kennedy Jr. era unul dintre ele. Aceste studii, și în sfera geopolitică, au descoperit că o mare parte din această dezinformare este răspândită prin conturi superspreader. Rusia probabil a realizat acest lucru, iar acest incident este un bun indicator că ele sunt utilizate de Kremlin.
Ce consideră Kremlinul util la conturile superspreader?
Pekka Kallioniemi: Deoarece acoperirea lor este atât de mare. De obicei, ele au devenit populare în mod organic. În timp ce cu conturile de troli și boți, urmărirea nu este organică. De obicei, au un număr mai mic de urmăritori și este foarte greu să răspândești aceste narațiuni în afara rețelei. Deci, dacă ai un nod principal — un cont superspreader cu 2 milioane de urmăritori — este mult mai ușor să răspândești o narațiune, deoarece aceste conturi au deja o acoperire mare și un public numeros, iar uneori conținutul lor ajunge chiar în media mainstream sau media tradițională.
Aceste persoane sunt, de asemenea, idolatrizate. Au baze mari de fani. Personalitățile mari de pe rețelele sociale superspreader - sunt ascultate și crezute. Deci, ele sunt, de asemenea, un nod foarte bun pentru a răspândi orice narațiuni care ar fi pro-Kremlin.
Ați spune că ascensiunea rețelelor sociale a ajutat campania de dezinformare a Rusiei?
Pekka Kallioniemi: Desigur. Înainte de rețelele sociale, aveau multe dificultăți în a penetra mass-media occidentală. S-a întâmplat, dar nu atât de des. Așadar, rețelele sociale au fost un instrument util pentru Rusia de a-și răspândi propaganda. Ei au fost primii care au utilizat efectiv rețelele sociale pentru a face aceste tipuri de campanii masive de dezinformare și operațiuni de informare și au avut un început foarte bun din acest punct de vedere. A durat ani de zile până când mass-media occidentală și serviciile de informații au înțeles întregul fenomen.
Agenția de Cercetare pe Internet a fost înființată în 2013. În primul rând, au început într-un mediu mai domestic, așa că au defăimat opoziția, pe Alexei Navalnîi și așa mai departe, și bineînțeles Ucraina. Dar după aceea, când nu mai exista opoziție în Rusia, s-au îndreptat către publicul american și alegerile din SUA din 2016.
Este de asemenea demn de menționat că probabil folosesc acum AI și în viitor, deoarece automatizează lucrurile. Este mult mai ieftin și, de asemenea, mai eficient. Poți crea un volum uriaș folosind AI. De exemplu, ceea ce au făcut operativii ruși a fost să creeze site-uri de știri false sau bloguri, iar conținutul de pe aceste bloguri este complet generat de AI, dar uneori injectează manual narațiuni sau propagandă rusească. Există sute de aceste bloguri. De asemenea, desigur, folosesc sistemul tradițional de boți și trolli pentru a face ca aceste povești să pară mult mai mari. Este un fel de sistem pe mai multe niveluri și uneori unul dintre conturile super-„răspândacilor” poate prelua povestea, iar atunci aceasta devine cu adevărat virală. Este un sistem foarte sofisticat care încă nu este foarte bine înțeles.
Sunteți surprins sau nu de această acuzare a Departamentului de Justiție al SUA care implică doi directori media ruși care răspândesc propagandă pro-Kremlin în SUA?
Pekka Kallioniemi: Nu am fost surprins. De mult timp, oamenii au crezut: „Nu există nicio dovadă clară, nu există nicio dovadă directă a vreunei influențe străine”. Dar acum, aceasta este - și cred că aceasta este doar vârful aisbergului. Se întâmplă mult mai multe, mai ales prin aceste companii-fantomă situate în Emiratele Arabe Unite sau Republica Cehă, sau altele, deoarece Rusia este foarte bună în mascare fluxurile de bani.
Care este scopul final al campaniei de dezinformare a Rusiei? Alegerea lui Donald Trump? Sau există un obiectiv mai larg?
Pekka Kallioniemi: Ei doresc să polarizeze și să divizeze țările, în special SUA, care are un sistem bipartid. Ori de câte ori o țară se concentrează pe disputele și argumentele interne, politica sa externă devine mult mai slabă. Am văzut asta cu ajutorul pentru Ucraina care a fost întârziat luni și luni de zile, iar acesta este practic scopul lor: să creeze aceste conflicte interne, astfel încât politica externă a diferitelor țări să devină mult mai slabă și indecisă.
Deci vor diviziune și ca oamenii să nu mai acorde atenție la ceea ce face Rusia?
Pekka Kallioniemi: Da. Dar lucrul celebru despre dezinformarea rusească este că rareori menționează chiar Rusia. De obicei, vorbesc despre alte probleme, de exemplu, granița de sud a SUA sau cultura woke sau pierderea valorilor tradiționale. Cred că narațiunea principală care este promovată este că SUA nu ar trebui să mai trimită bani în Ucraina, deoarece există atât de multe probleme interne care ar trebui rezolvate în schimb.
Și motivul este că atunci când începi să faci o investigație asupra culturii rusești în general, îți dai seama că nu este chiar atât de tradițională sau conservatoare sau ceva de genul acesta. Vezi că au probleme foarte mari și de fapt sunt destul de seculare. Imaginea pe care Rusia încearcă să o creeze despre ei înșiși nu este aceeași cu realitatea. Ei pur și simplu decid: OK, hai să nu vorbim deloc despre Rusia. Hai să vorbim despre alte țări și problemele lor. Este foarte diferit de China. China îi place să vorbească despre China și cât de grozavă este. Deci este acest contrast complet în acest sens.
Unii oameni se referă la americanii care simpatizează cu argumentele Kremlinului drept „idioți utili”. Este aceasta o caracterizare corectă a acestei situații? A existat o schimbare în tipul de „idioți utili” pe care Rusia îi caută?
Pekka Kallioniemi: Sunt destul de sigur că proprietarii Tenet Media, Lauren Chen și Liam Donovan, sunt destul de siguri că știau în ce se băgau. Au existat multe semne că de fapt știau că banii veneau din Rusia. Despre influenceri? Nu sunt sigur. Cred că aproape toți au declarat că nu știau. Dar ridică întrebări, dacă cineva este dispus să îți plătească 400.000 de dolari pentru patru videoclipuri pe lună. Trebuie să te gândești, de unde vin acești bani? De ce este cineva dispus să plătească atât de mult pentru producerea acestor videoclipuri de pe YouTube care primesc poate 100.000 de vizualizări, ceea ce nu este atât de mult, sau 200.000 de vizualizări? Poate că nu știau, dar cu siguranță nu au făcut diligența necesară. Nu au făcut verificări adecvate pentru a vedea de unde proveneau banii, deoarece erau mulți bani.
Când vine vorba de a căuta idioți utili, cred că este cam la fel ca înainte. Există un acronim de contra-informații numit BICE. Practic, listează ce motivează pe cineva să facă spionaj: bani, ideologie, compromis sau ego. Acesta este un model foarte simplificat, dar cred că se potrivește destul de bine în acest domeniu al propagandei. Deci există de obicei ceva care îi motivează pe acești oameni. Și cred că termenul de „idiot util” nu este foarte bun, deoarece mulți dintre acești oameni nu sunt idioți. Poate că sunt lacomi. Oamenii au motivații diferite pentru a face lucruri. Dar cred că ideea de bază din spatele așa-numitului idiot util este încă aceeași. Este cineva care este dispus să lucreze pentru o națiune străină, de obicei pentru a submina propria țară.
Deci, pe cine caută ei pentru a răspândi propaganda? Ce fel de persoană caută?
Pekka Kallioniemi: Cred că multe dintre aceste persoane care o fac foarte bine sunt de obicei carismatice și într-un fel controversate. Știu cum să creeze controverse în jurul subiectelor și pe rețelele sociale. Crearea de controverse aduce de obicei angajament - oamenii îți plac conținutul, îți împărtășesc conținutul, comentează pe conținutul tău. Deci persoanele carismatice sunt probabil cele mai valoroase active în acest moment.
Credeți că oamenii înțeleg tot mai mult campania de dezinformare a Rusiei? Și în ce măsură le pasă?
Pekka Kallioniemi: Cred că multor oameni pur și simplu nu le pasă. Majoritatea oamenilor sunt preocupați de inflație, prețurile alimentelor, prețurile energiei, lucrurile care le afectează de fapt viața de zi cu zi. Dacă cineva este plătit pentru a promova narațiuni rusești, nu cred că multora le pasă de asta, deoarece nu le afectează viața atât de mult. Dar lucrul interesant este că narațiunile rusești de obicei se învârt în jurul acestor subiecte de zi cu zi. În acuzare, narațiunile promovate erau despre prețurile alimentelor și despre cum totul devine prea scump și așa mai departe. Deci Rusia promovează, de asemenea, aceste subiecte de zi cu zi în dezinformarea lor. Dar da, nu cred că oamenii sunt atât de preocupați pe cât ar trebui să fie.
Înaintea alegerilor, cum putem fi vigilenți împotriva campaniilor de dezinformare ale Rusiei?
Pekka Kallioniemi: Ei bine, am spus întotdeauna că cel mai bun antidot pentru asta este educația, dar cred că este prea târziu când vine vorba de alegerile din noiembrie. Dar Finlanda este un exemplu excelent. Avem un sistem educațional foarte bun care promovează alfabetizarea media și gândirea critică, dar și reziliența cognitivă, împotriva propagandei și dezinformării. Cred că aceasta ar fi cea mai bună soluție.
În general, oamenii ar trebui să fie mai critici față de ceea ce citesc, mai ales pe rețelele sociale, și să realizeze că există oameni care sunt dispuși să răspândească minciuni și știri false doar pentru a obține angajament. Întotdeauna amintiți-vă că oamenii ar putea fi plătiți pentru a răspândi aceste povești, așa cum am asistat recent la Tenet Media. Deci, gândirea critică, ca regulă generală, este o modalitate bună de a rămâne vigilenți.
Dar, de asemenea, spun mereu că oamenii ar trebui să-și închidă computerele și smartphone-urile și să iasă afară și să își trăiască viața și să se bucure de ea. Lumea digitală poate fi destul de ostilă și poate scoate la suprafață aceste emoții negative. Poate faceți o pauză și mergeți la o plimbare. Doar bucurați-vă de viață.
Editor : Ana Petrescu
- Etichete:
- rusia
- kremlin
- alegeri sua
- propaganda
- alegeri prezidențiale
- politico
- boti
- troli
- influenceri
- pekka kallioniemi
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News