Mai mulți experți juridici spun că întârzierea ajutorului ONU pentru salvarea vieții sirienilor afectați de cutremurul devastator din 6 februarie nu se justifică legal. Avocați, profesori, judecători, foști juriști din cadrul ONU, au declarat pentru BBC că decesele din Siria ar fi putut fi prevenite dacă ONU ar fi folosit o interpretare a dreptului internațional care îi permitea să intervină în nord-vestul Siriei fără să mai aștepte aprobări.
Experții juridici spun că ONU nu trebuie să aștepte permisiunea din partea guvernului sirian sau a Consiliului de Securitate pentru a intra în Siria și ar fi putut aplica o interpretare mai largă a dreptului internațional.
A durat o săptămână înainte ca ONU să obțină aprobarea președintelui Siriei pentru deschiderea de puncte de trecere a frontierei suplimentare care să permită accesul în zonele deținute de rebeli.
"Ceea ce contează în ceea ce privește răspunsul la un cutremur sunt timpul și răspunsul imediat. ONU a așteptat complet paralizată", a declarat Sarah Kayyali, avocat internațional pentru drepturile omului.
Peste 4.500 de oameni au murit și peste 8.700 au fost răniți în nord-vestul Siriei în urma cutremurului, spune ONU. Cutremurul cu magnitudinea de 7,8 din 6 februarie și replicile ulterioare au ucis cel puțin 45.968 de persoane în Turcia, potrivit oficialilor de acolo, și aproximativ 6.000 în Siria.
Purtătorul de cuvânt al ONU, Stéphane Dujarric, a declarat pentru BBC: "Pentru a furniza ajutor umanitar peste granița internațională, avem nevoie fie de acordul guvernului, fie, în cazul pe care îl avem în Siria, de o rezoluție obligatorie a Consiliului de Securitate... putem avea discuții de săptămâni, luni și ani despre dreptul internațional. Poziția noastră este că dreptul internațional nu ne-a amânat munca."
Pe lângă furnizarea de ajutor în sine, ONU joacă, de asemenea, un rol vital în coordonarea eforturilor internaționale de ajutor oferite de alte țări după un dezastru natural. Organizează operațiunile de căutare și salvare prin Evaluarea și Coordonarea Națiunilor Unite în caz de dezastre, iar echipele pot interveni oriunde în lume în termen de 12 până la 48 de ore de la o solicitare, așa cum s-a întâmplat în Turcia.
Dar ONU nu a făcut nicio cerere oficială ca echipele medicale de urgență să intre în nord-vestul Siriei și nu a oferit detalii BBC despre vreo solicitare oficială de trimitere a echipelor de căutare și salvare acolo. Mai mulți experți privind drepturile omului au declarat pentru BBC că, fără acest apel de la ONU, nu se putea stabili în mod clar cum să intervină echipele de urgență.
Stéphane Dujarric de la ONU spune că lipsa echipelor de urgență este o consecință a deciziilor guvernului național. "Există preocupări de securitate. Există tot felul de preocupări politice" care ar fi putut influența acest lucru, spune el.
Marco Sassoli, consilier special al procurorului de la Curtea Penală Internațională, a spus că Convențiile de la Geneva - baza dreptului internațional umanitar - oferă un cadru pentru ca ONU să livreze ajutor fără a fi nevoie de permisiunea Siriei.
"Convențiile de la Geneva, la care Siria este parte, au o prevedere conform căreia un organism umanitar imparțial poate interveni ca să ajute" toate părțile unui conflict, a declarat el pentru BBC.
Victimele cutremurului au criticat și ele răspunsul ONU.
Omar Hajji și-a pierdut soția și cei cinci copii în urma dezastrului. După cutremur, el își căuta fiul în vârstă de 14 ani dispărut și a declarat pentru BBC că "ajutorul ONU nu a fost suficient". Zile întregi a săpat cu mâinile goale prin moloz căutând prieteni și rude. "Cel mai important ajutor pe care l-am primit a fost de la localnici... Dacă ajutorul ONU ar fi sosit mai devreme, lucrurile ar fi fost foarte diferite".
La o săptămână după cutremur, Martin Griffiths, șeful ONU pentru ajutor de urgență, a vizitat punctul de trecere a frontierei Bab al-Hawa. ONU "a eșuat până acum în a ajura oamenii din nord-vestul Siriei", a scris el pe Twitter. "Se simt pe bună dreptate abandonați. Caută ajutor internațional care nu a sosit."
Editor : G.M.