Coreea de Sud a lansat luni o „inspecţie completă” a tuturor avioanelor Boeing 737-800 folosite de către companiile sale aeriene, în urma gravului accident aviatic produs duminică la Muan (sud-vest) în care au murit 179 de persoane dintre cele 181 aflate la bord, transmite AFP, citată de Agerpres.
Un clip video al accidentului produs duminică dimineaţă, difuzat de canalul de televiziune local MBC, a făcut înconjurul lumii: în imagini se vede cum un avion încerca să aterizeze pe aeroportul din Muan (sud-ouest) pe burtă, cu un fum gros care se degaja din motoarele sale, înainte de a lovi un perete de la capătul pistei şi de a fi cuprins de flăcări.
Boeing-ul 737-800 al companiei aeriene low-cost din Coreea de Sud Jeju Air, care a decolat de la Bangkok, transporta 175 de pasageri şi şase membri ai echipajului. Toţi pasagerii au murit, conform raportului final al serviciilor de salvare, cu excepţia unei stewardese şi a unui steward.
Persoanele aflate la bord, dintre care două de naţionalitate thailandeză şi restul cetăţeni sud-coreeni, aveau vârstele între 3 şi 78 de ani.
Identitatea a 146 dintre cele 179 de persoane decedate a fost confirmată până în prezent, conform ministrului adjunct însărcinat cu aviaţia Joo Jong-wan, care a anunţat că Seulul va încheia până la 3 ianuarie o "inspecţie completă" a celor 101 de avioane Boeing 737-800 folosite de companiile aeriene sud-coreene.
Coreea de Sud a intrat în doliu naţional timp de şapte zile, iar drapelele sunt arborate în bernă. Preşedintele interimar Choi Sang-mok s-a aflat la locul tragediei pentru o ceremonie de comemorare.
Conform autorităţilor, cauza probabilă a accidentului este o coliziune cu o pasăre, un coşmar pentru piloţi, mai ales când vine vorba de aeronave cu reacţie ale căror motoare îşi pot pierde rapid puterea sau se pot opri complet după ce au aspirat o pasăre.
În pofida acestei ipoteze, criticile se concentrează din ce în ce mai mult asupra arhitecturii aeroportului.
"În ciuda urgenţei, aterizarea a fost remarcabil de bine executată", a subliniat pentru AFP Kim Kwang-il, fost pilot, profesor de ştiinţe aeronautice la Universitatea din Silla. "Dar, în mod normal, nu există un astfel de obstacol solid la capătul pistei, este împotriva standardelor internaţionale de siguranţă a aviaţiei recomandate de (...) Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (ICAO) şi Agenţia pentru Siguranţa Aviaţiei a Uniunii Europene (EUASA). Structura în cauză a provocat distrugerea aeronavei care a izbucnit în flăcări", a spus el.
"Majoritatea pasagerilor au murit din cauza acestui obstacol, este îngrozitor", a adăugat el, solicitând tragerea la răspundere a autorităţilor aeroportuare.
În cadrul anchetei, cutiile negre cu înregistrările comunicaţiilor vocale din cabina de pilotaj şi cu parametrii de zbor au fost recuperate duminică.
Administraţia Naţională pentru Siguranţa Transporturilor din SUA a numit "o echipă de anchetatori americani", ce cuprinde şi reprezentanţi ai companiei Boeing, care "asistă" autorităţile sud-coreene în cadrul anchetei.
Luni dimineaţă un alt avion Boeing 737-800 al companiei Jeju Air s-a confruntat cu probleme legate de trenul de aterizare. "Căpitanul a contactat echipa de control de la sol şi, după ce a luat măsuri suplimentare, trenul de aterizare a revenit la funcţionarea normală. Cu toate acestea, s-a decis să se întoarcă pe aeroportul Gimpo din nord-vest la scurt timp după decolare", a declarat reporterilor Song Kyung-hoon, un oficial al companiei aeriene.
Tragedia de la Muan este primul accident mortal înregistrat de compania Jeju Air. Până la tragedia de duminică, accidentul aerian cel mai grav produs în Coreea de Sud a fost cel al unei aeronave Boeing 767 ce aparţinea companiei Air China, ce a decolat de la Beijing şi s-a prăbuşit pe un deal din apropierea aeroportului Busan-Gimhae la 15 aprilie 2002, accident soldat cu 129 de morţi.
Editor : A.P.