Egalitatea de clasă devine, tot mai mult, o expresie golită de conţinut, în China. Autorităţile din Shenzen, metropolă din sudul ţării, au decis să introducă, pe una dintre cele mai aglomerate linii, care face legătura între aeroport şi oraşul cu 7 milioane de locuitori, două vagoane Business Class. Preţul unei călătorii, în aceste vagoane, este de trei ori mai mare decât cel al unui bilet obişnuit. Măsura e criticată de unii călători şi apreciată de alţii.
Un bilet normal la metroul din Shenzhen costă 2 yuani, adică aproximativ 1,2 lei. De aceşti bani, călătorii stau în picioare şi foarte înghesuiţi, la orele de vârf. Unii spun că vagoanele de lux înrăutăţesc situaţia.
„Este inutil, din moment ce majoritatea călătorilor din metroul Shenzhen sunt navetişti. Clasa business va face vagoanele celelalte şi mai aglomerate. ”
***
„Spre deosebire de avioane sau trenuri, metrourile sunt un mijloc de transport pe distanţă scurtă şi fiecare pasager trebuie tratat egal. Clasa business ia mult din locul întregului tren şi este o risipă de locuri. Cred că este nedrept. ”
În cele două vagoane speciale, condiţiile de călătorie sunt de lux. Fiecare pasager are locul asigurat iar pe spătarul scaunului din faţă este un ecran TV. Cei care îşi permit să plătească un bilet de trei ori mai scump, adică de 6 yuani, sau 3,6 lei, sunt mulţumiţi de condiţiile de călătorie.
„De fapt, nu este foarte scump. Voi cumpăra un bilet la clasa business de fiecare dată când voi fi obosită pentru că este mai puţină lume aici.”
***
„Este foarte convenabil. Nu trebuie să mai conduc maşina până la slujbă şi să obosesc în trafic. Spre deosebire de celelalte vagoane, te poţi odihni cu adevărat şi chiar poţi trage un pui de somn. ”
Reprezentanţii metroului sunt şi ei mulţumiţi, deocamdată, de ideea lor.
Ma Yu, oficial al metroului din Shenzhen: „Sunt între 230.000 şi 300.000 de oameni care circulă zilnic cu linia 11 a metroului. 11% dintre aceştia folosesc clasa Business. Pentru o linie de metrou nou înfiinţată, consider acest lucru un succes.”
Iniţiativa este încă în stadiu de testare şi va fi îmbunătăţită pe parcurs, afirmă oficialii chinezi.