Wizz Air are planuri mari de viitor. Comanda de 110 avioane Airbus A321 Neo e cea mai mare din istoria acestui model. La preţul de catalog, comanda se ridică la 13,7 miliarde de dolari, însă când fac comenzi atât de mari, companiile aeriene primesc reduceri consistente.
Avioanele vor fi livrate între 2019 şi 2024 şi chiar dacă sunt planuri pe termen lung, presupun o extindere agresivă.
În momentul de faţă, Wizz Air are 61 de avioane. Pe lângă comanda de 110 aparate Airbus bătută în cuie, Wizz Air a mai stabilit şi drepturi de cumpărare pentru alte 90 de avioane. Pentru o astfel de cheltuială e nevoie şi de un plan care să justifice banii.
Directorul general al Wizz Air a declarat că lărgirea flotei pavează creşterea afacerilor pentru următorii 10 ani. De la primul zbor, în urmă cu 12 ani, compania a crescut până a ajuns azi cel mai mare operator low-cost din Europa Centrală și de Est. Din 2010 încoace a reuşit să-şi crească numărul de pasageri cu 10 -15 procente în fiecare an. Anul trecut a crescut chiar cu 18%, ajungând astfel la aproape 16 milioane și jumătate de călători care i-au băgat mai bine de un miliard de dolari în buzunare.
Secretul succesului sunt biletele ieftine, de sub 50 de euro în medie, dar mai ales introducerea frecventă a unor rute noi.
Comanda uriaşă de avioane indică un plan agresiv de extindere a reţelei și capacităților. Deşi domină deja piaţa, compania maghiară vede un potenţial fabulos în Europa Centrală şi de Est. Sunt multe ţări unde traficul aerian e departe de a-şi fi atins apogeul. În regiune se cumpără 0,3 bilete de avion pe cap de locuitor, în vreme ce în vestul Europei rata e de aproape 1,6 locuri pe cap de locuitor.
Practic, în Europa Centrală și de Est se călătorește cu avionul de patru ori mai puţin. Potrivit Wizz Air, însăşi structura pieţei de aici le dă mult spaţiu de creştere. Dacă în Occident 35% din biletele vândute sunt pentru zboruri low-cost, în mod paradoxal, în Est media e de doar 25%.
În România, unul din trei călători merge cu Wizz Air. Cu noi destinații adăugate constant, compania a ajuns la mai bine de 90 de rute din România către 42 de destinații. Operatorul le-a mâncat constant cotă de piață celor de la TAROM, care au ajuns acum la doar 23%.
Înfrângere usturătoare pentru Boeing
Comanda uriaşă de la Wizz Air nu e singura pierdere a americanilor de la Boeing. La Paris s-a purtat lupta dintre cei doi, iar Airbus a ieșit câștigător pe toata linia. De la salonul aeronautic din Franţa a plecat cu mult mai multe comenzi decât inamicul de peste Ocean. A obţinut comenzi pentru 421 de avioane, iar Boeing doar pentru 331.
E o diferenţă de aproape 25%. Totuși, financiar e ceva mai mică. Boeing va primi puțin peste 50 de miliarde de dolari, în vreme ce Airbus are comenzi cu circa 7 miliarde mai mari.
Nici directorul Airbus nu se aştepta la rezultate atât de bune şi e posibil ca tocmai cele 110 avioane comandate de Wizz Air să fi înclinat decisiv balanţa în favoarea europenilor.
Acum că are comenzile şi i-a bătut şi pe americani, Airbus rămâne cu o problemă de rezolvat - a promis că livrează multe avioane într-un timp destul de scurt. În prezent, Airbus produce lunar 42 de avioane A320 şi intenţionează ca numărul acestora să crească la 50 pe lună din 2017. De asemenea, acum ceva timp a redus producţia de avioane A330 de la 10 la șase pe lună şi acum conducerea recunoaşte ca măsura a fost prea drastică.
Comenzi la Paris (avioane):
Airbus 421
Boeing 331
Valoare comenzi
Airbus 57 mld. $
Boeing 50,2 mld. $