Șeful Boeing, despre criza prin care trece producătorul american de avioane: Nu există o soluție rapidă

Data publicării:
Machinist's Strike: Boeing Seattle
Sediul Boeing din Seattle Foto: Profimedia

Directorul general al Boeing, Kelly Ortberg, avertizează că nu există o soluţie rapidă pentru criza producătorului de avioane, în condiţiile în care pierderile au crescut la 6 miliarde de dolari, relatează Reuters, preluată de News.ro.

Ortberg a prezentat miercuri o cale precaută pentru redresarea companiei, solicitând o „schimbare fundamentală de cultură” la producătorul american de avioane aflat în dificultate.

Boeing a acumulat pierderi de aproape 8 miliarde de dolari pentru acest an, după ce o grevă de cinci săptămâni a oprit producţia avioanelor 737 MAX, 777 şi 767, iar divizia sa de apărare şi spaţiu, aflată în declin, i-a afectat afacerile. Producătorul de avioane se confrunta deja cu o criză de calitate după o explozie în aer a unui panou de uşă al unui avion nou, în ianuarie.

Directorul financiar al Boeing, Brian West, le-a spus analiştilor că se aşteaptă ca compania să continue să consume numerar pe tot parcursul anului 2025 şi în ultimele trei luni ale anului 2024, ceea ce a dus la scăderea acţiunilor Boeing cu 3,1%, până la 154,86 USD.

Într-o scrisoare adresată angajaţilor miercuri dimineaţă, Ortberg a subliniat necesitatea de a îmbunătăţi performanţele în divizia de apărare şi în programele 737 MAX şi 777, în timp ce stabilizează în general Boeing, care este „la o răscruce de drumuri” după ce neglijenţele în performanţă au dezamăgit clienţii şi au erodat încrederea.

Ortberg a mers mai departe decât predecesorii săi recenţi, recunoscând daunele aduse reputaţiei Boeing, spunând că au făcut ca statutul „iconic” al companiei să fie pierdut, termen pe care l-a folosit pentru a descrie Boeing atunci când a fost numit noul său CEO în august.

„Este o navă mare care va dura ceva timp să se întoarcă, dar când o va face, are capacitatea de a fi din nou grozavă", a declarat Ortberg într-un mesaj adresat angajaţilor companiei, care conţinea remarci pregătite pentru primul său apel de câştiguri ca CEO.

West a spus că grupul are un plan pentru a aborda bilanţul Boeing pe termen scurt, care ar putea include o ofertă de valori mobiliare, dar nu a specificat un calendar. Reuters a relatat că ar putea fi vorba de o creştere de aproximativ 15 miliarde de dolari.

În prima sa convorbire cu analiştii, Ortberg a spus că acum revizuieşte afacerile Boeing şi previziunile pe termen lung.

Compania ar putea ajunge să vândă unele active, deoarece îşi reduce forţa de muncă pentru a se concentra pe fabricarea de avioane civile şi pe unităţile sale de apărare de bază.

„Cred că ne este mai bine să facem mai puţine lucruri şi să le facem mai bine, decât să facem mai multe şi să nu le facem bine”, a spus Ortberg.

Chemarea lui Ortberg la acţiune vine după planuri ample de reducere semnificativă a dimensiunii anunţate la începutul acestei luni, pe măsură ce greva celor aproximativ 33.000 de muncitori, care durează de mai bine de o lună, afectează producţia avionului său de top 737 MAX, precum şi a avioanelor 767 şi 777 cu fuselaj larg.

Fostul director al Rockwell Collins, care a preluat conducerea producătorului american de avioane în august, a spus că este optimist că o nouă propunere de contract, care va fi votată miercuri de mai mulţi dintre muncitorii aflaţi în grevă, va fi aprobată, deşi analiştii spun că ratificarea nu este sigură.

Este o zi crucială pentru producătorul de avioane, care deja se confrunta cu efectele unui plafon impus de autorităţi asupra producţiei de avioane MAX, după o explozia unui panou de uşă al unui avion nou.

West a spus că obiectivul anterior al companiei, de a produce 38 de avioane 737 MAX pe lună, stabilit iniţial pentru sfârşitul anului, va fi amânat din cauza grevei.

Dar chiar dacă greva se va încheia, repornirea producţiei avioanelor 737 MAX, precum şi a celor 767 şi 777, cu fuselaj larg, va fi o provocare nouă, având în vedere că lanţul de aprovizionare încă se confruntă cu dificultăţi în anumite zone.

Boeing va trebui, de asemenea, să convingă furnizorii care au anunţat concedieri şi au amânat investiţiile în ultimele săptămâni să îşi schimbe acum cursul şi să sprijine planurile sale de producţie.

„Este mult mai greu să porneşti din nou totul decât să opreşti”, a spus Ortberg, referindu-se la fabrici şi lanţul de aprovizionare.

„Vedem comentariile lui Kelly ca fiind încurajatoare, deoarece Boeing evitat de obicei recunoaşterea faptului că are probleme, ca să nu mai vorbim de soluţionarea lor efectivă”, a declarat analistul Robert Stallard de la Vertical Research Partners.

Boeing a raportat miercuri un consum de numerar de 1,96 miliarde de dolari în trimestrul analizat, comparativ cu un consum de numerar de 310 milioane de dolari în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Veniturile trimestriale au scăzut cu 1%, ajungând la 17,84 miliarde de dolari.

Divizia de aeronave comerciale a companiei a înregistrat o pierdere de 4 miliarde de dolari, în timp ce divizia sa de apărare, spaţiu şi securitate a pierdut 2,38 miliarde de dolari.

Între timp, creşterea veniturilor din divizia de servicii globale Boeing, care a fost un punct luminos în ultimele trimestre, a încetinit la 2% în trimestrul încheiat în septembrie, comparativ cu o creştere de 9% în aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu o creştere de 7% în primul trimestru al acestui an.

Partenerii noștri