"Pentru a crea un cadru favorabil utilizării extinse a plăţilor electronice, este esenţial ca toţi jucătorii din industria plăţilor să poată opera şi să concureze în condiţii egale. Acest lucru este vital pentru a asigura continuarea investiţiilor şi a inovaţiei, care vor oferi diversitatea opţiunilor, confortul şi securitatea pe care consumatorii şi comercianţii le aşteaptă şi le pretind în mod justificat", se arată într-un comunicat al Visa Europe, citat de Mediafax.
Potrivit Visa, comisioanele interbancare joacă un rol esenţial în echilibrarea sistemului de plată pentru toate părţile implicate, de la deţinătorii de carduri, comercianţi până la băncile emitente şi acceptatoare, dar şi în stimularea folosirii plăţilor electronice.
"Fiecare piaţă este unică şi flexibilitatea în stabilirea nivelurilor comisioanelor interbancare în Europa ar trebui să permită încurajarea opţiunii de plată potrivite pentru fiecare piaţă în parte, în special pe pieţele unde nivelul de dezvoltare a plăţilor electronice este într-un stadiu incipient", se spune în comunicat.
Compania aminteşte că România are în prezent cel mai scăzut nivel de penetrare a cardurilor din Europa, de 7% din totalul cheltuielilor de consum ale populaţiei, faţă de media europeană de 30%. Totodată, se situează pe unul dintre primele locuri în ceea ce priveşte nivelul economiei subterane, cu 28% din PIB.
"Cu toate acestea, se înregistrează o creştere puternică a utilizării plăţilor electronice şi este evident faptul că românii sunt foarte deschişi să accepte inovaţia în domeniul plăţilor, beneficiind astfel de confort şi securitate sporite", apreciază reprezentanţii Visa.
Pe de altă parte, consideră binevenită măsura prin care Guvernul vrea să limiteze plăţile în numerar, existând o legătură strânsă între nivelul economiei subterane şi numărul plăţilor electronice efectuate.
Băncile din România vor fi obligate să limiteze comisioanele interbancare la cel mult 0,3% din suma plătită la cumpărături cu cardul, potrivit unui proiect al Ministerului Finanţelor.
În prezent, comisioanele pe care băncile şi le plătesc între ele sunt de şase ori mai mari. Este vorba, practic, de bani pe care fiecare cumpărător îi achită indirect, pe lângă costul propriu-zis al produsului din coş.