Decizia a fost luată în data de 5 februarie în ședința Consiliului Suprem de Apărare a Țării și contrazice declarațiile premierului Victor Ponta, care susține că privatizarea CFR Marfă trebuie avizată de CSAT.
„Articolul 1. Avizează proiectul de Hotărâre a Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” S.A. și a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia, nr. DSN1/192, din 31.01.2013, anexă la prezenta hotărâre.
Art. 2. Modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României.”
Documentul integral adoptat de CSAT, în 5 februarie 2013, aici.
Prin această desecretizare a documentului, CSAT spune foarte clar că decizia de semnare a acestui contract stă în mâinile Guvernului.
Traseul declarațiilor conflictuale
În ultimele două săptămâni există un conflict între președinție și Palatul Victoria. Chiar și astăzi, Victor Ponta îl acuza pe Traian Băsescu că sabotează țara, iar ieri, în ședința de guvern, premierul vorbea de o telenovelă dirijată de la Cotroceni, în ceea ce privește CFR Marfă.
Practic, proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea contractului cu GFR pentru pachetul majoritar de acţiuni al CFR Marfă a fost aprobat săptămâna trecută în ședința de Guvern. Lucrurile au luat însă o întorsătură în momentul în care Victor Ponta, care asigură și interimatul la Transporturi, a cerut CSAT să avizeze finalizarea procedurii de privatizare, în condițiile în care Consiliului Suprem de Apărare a Țării își dăduse acordul pe această procedură în luna februarie a acestui an.
Decizia privind cererea avizului CSAT a venit după ce președintele Traian Băsescu a avertizat public, în cadrul unei conferințe de la Palatul Cotroceni, că Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român, cel care a fost declarat câștigător la licitațe, nu ar avea bani pentru a cumpăra compania de stat.
„Îngrijorarea mea cu privire la CFR Marfă, mai vine dintr-o direcție. Știu că cel care a câștigat caută, cu oarecare disperare, bani la bănci, pentru a plăti valoarea la care s-a negociat privatizarea. Marea mea problemă este că știind despre câștigător că are anumite credite pe propria companie și că acum trebuie să împrumute circa 200 de milioane să plătească noua companie, din ce va face investiții să modernizeze CFR Marfă? Așa s-a stabilit în CSAT, să se facă o privatizare cu un investitor strategic. Dacă în momentul de față investitorul împrumută bani ca să poată plăti compania și nu-i găsește, cel puțin până în momentul de față, de unde o să ia bani pentru modernizarea companiei?”, spunea Traian Băsescu săptămâna trecută.