Până acum, americanii au încasat un miliard şi jumătate de euro, dar au predat numai 52 de kilometri de autostradă. Adică puţin peste 10 procente din cei 415 kilometri conveniţi în urmă cu 10 ani.
Statul nu mai are bani pentru tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, încredinţat companiei Bechtel. Şantierul s-a oprit la jumătate şi ar fi nevoie de încă 250 de milioane de euro pentru darea în folosinţă a celor 62 de kilometri de drum. Şi pentru că bani de la buget nu sunt, singura soluţie găsită de autorităţi este rezilierea contractului. Negocierile sunt pe ultima sută de metri.
Ministrul Dan Şova a dat asigurări că nivelul penalităţilor va fi mai mic de 250 de milioane de euro, adică suma necesară pentru finalizarea proiectului.
Al doilea motiv pentru ruperea contractului este întârzierea lucrărilor. Pe hârtie, autostrada are 415 kilometri. În realitate, se poate circula pe doar 52. Totuşi, statul român a plătit mai bine de jumătate din valoarea iniţială a proiectului, de 2,2 miliarde de euro. Aşa se face că un kilometru de autostradă construită a ajuns să coste 25 de milioane de euro. Adică de cinci ori mai mult faţă de suma estinată iniţial.
Lucrările la acest proiect au început în anul 2004 şi ar fi trebuit să fie gata la sfârşitul lui 2012. Cea mai recentă inaugurare a avut loc în toamna anului 2010, pe un segment de numai 10 kilometri, între Turda şi Câmpia Turzii. Un an mai târziu, după numeroase negocieri, Bechtel a renunţat la construcţia a şase tronsoane din Autostrada Transilvania.