Angajaţii RATB spun că s-a întors comunismul în Regie după ce conducerea le interzice șoferilor să vorbească public despre problemele tehnice care apar de la o zi la alta. Practic, angajaţii spun că deşi constată că în multe momente autobuzele sau tramvaiele sunt adevărate bombe cu ceas, nu mai pot să se plângă în presă pentru că riscă să fie amendaţi sau concediați.
„Scrie clar că a rămas fără frână, la ora 10.30, la Piaţa Sudului. Aceasta este o foaie de parcurs şi a fost tractat până la garaj. Aici sunt înscrisuri cu care ne apărăm după declaraţiile în presă”, spun şoferii.
Directorii Regiei de Transport Bucureşti interzic angajaţilor să mai vorbească despre autobuzele care se strică pe traseu ori provoacă accidente din cauza defecţiunilor tehnice. Scrie clar în contractul colectiv de muncă:
„Difuzarea sau colportarea în spaţiul public pe canalele mass media a oricăror informaţii legate de activitatea RATB, informații care pot genera o stare de nesiguranță în rândul călătorilor. Se sancționează cu reducerea salariului sau concediere”.
Mai mulţi angajaţi ai regiei de transport au fost penalizaţi deja pentru că le-au spus reporterilor cât de periculoasă poate să fie o călătorie cu autobuzul sau tramvaiul.
Valer Ciobănescu – peședinte de sindicat la RATB: „Anul trecut am luat avertisment, acum 10 la sută pe 3 luni din salariu, pentru că noi declarăm problemele grave cu care ne confruntăm. Am rămas fără frâne, să ne sară roțile pe stradă, au luat foc tramvaiele”.
Avocaţii spun că introducerea clauzei de confidenţialitate este legală dar trebuie clarificate situaţiile în care se poate aplica, altfel amenzile pot fi contestate în instanţă.
Ioana Bădrăgan, avocat: „Nu orice date, nu toate informațiile, nu toate înscrisurile sunt supuse confidențialității. Angajatorul trebuie să delimiteze în mod strict care sunt acele date care sunt supuse confidențialității”.
Angajaţii RATB cred că interdicţia de a vorbi despre problemele Regiei şi amendarea lor are ca scop încercarea de a-i intimida. Oficialii RATB îi contrazic însă şi spun că totul ţine doar de organizarea internă a instituiţiei..
Adrian Sorin Mihail, director RATB: „Nu trebuie să avem un scop anume! Trebuie să vorbim unitar și vorbește persoana desemnată. Este democratic, vorbesc cât vor între ei, cu cine vor. Public, instituţia vorbeşte prin persoana desemnată. Sunt comisii, dacă au încălcat regulamentul probabil că vor primi. Sunt regulile noastre interne”.
Oficialii RATB mai spun că nu există probleme care țin de siguranța călătorilor, ci doar păreri neavizate.