Transportatorii români acuză Europa de Vest de protecționism
Data publicării:
Împreună cu asociații ale transportatorilor rutieri din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia și Ungaria, transportatorii români au semnat și transmis Parlamentului European o scrisoare comună prin care solicită ca Pachetul Mobilitate 1 să fie lăsat pentru următoarea legislatură parlamentară europeană.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) împreună cu asociațiile transportatorilor rutieri din Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia și Ungaria au semnat și transmis o scrisoare comună către Președintele Parlamentului European (PE), Antonio Tajani, și către președinții celor 8 grupuri parlamentare din PE, prin care solicită ca Pachetul Mobilitate 1 să fie lăsat pentru următoarea legislatură parlamentară europeană.
Cele 7 asociații fac apel la președintele Parlamentului European și la președinții grupurilor parlamentare să acorde atenție cazului transportatorilor rutieri din statele periferice și din alte state membre ale UE, în luarea deciziei în cadrul următoarei Conferințe a Președinților cu privire la Pachetul Mobilitate 1, care ar afecta toți transportatorii rutieri în mod disproporționat negativ.
Asociațiile transportatorilor rutieri semnatare ale scrisorii comune spun că nu pot accepta propuneri care nu au nicio legătură cu o abordare care trebuie să fie echitabilă, echilibrată și bazată pe dovezi. Dezbaterile actuale se îndreaptă într-o direcție politizată, populistă și chiar radicală, înaintea alegerilor europene, fără a face o evaluare a impactului măsurilor propuse asupra industriilor, consumatorilor și statelor membre ale UE.
„Protestăm împotriva acestor propuneri deoarece sunt discriminatorii, ridicând bariere în transportul rutier cu efecte semnificative, provocând o mare povară administrativă, organizațională și financiară, precum și fragmentarea pieței europene a serviciilor de transport. Propunerile nu vor atinge obiectivele declarate, ci doar vor afecta performanța transportului rutier și vor determina costuri extrem de mari de respectare a normelor, precum și distorsionarea competitivității și excluderea de pe piața UE. Mai mult, transportatorii din UE care lucrează într-o concurență strânsă cu operatorii din țări terțe ar fi cei mai afectați, având în vedere că Pachetul de Mobilitate 1 nu este aplicabil transportatorilor din afara UE”, spun transportatorii români.
Ei enumeră mai multe măsuri pe care le consideră protecționiste:
aplicarea detașării la transportul rutier internațional cu toate cerințele administrative însoțitoare
interzicerea odihnei săptămânale în vehicule fără o infrastructură de parcări adecvată
piața supra-restricționată la cabotaj - toate acestea sunt încălcări evidente ale libertăților fundamentale, ale Pieței Unice și ale politicii de mediu a UE.
Asociațiile transportatorilor spun că au așteptat decizii echilibrate și totodată fundamentate din punct de vedere economic, social și ecologic. În absența acestora, anticipând daune importante atât pentru conducătorii auto, cât și pentru operatorii de transport rutier, facem apel la Conferința Președinților să lase Pachetul de Mobilitate 1 pentru următorul Parlament European.