Ținută la secret. Contestație la podul de la Brăila

Doru Cireaşă Data actualizării: Data publicării:
Pod-Macin-Braila

Ministerul Transporturilor s-a grăbit să anunțe desemnarea unui consorțiu câștigător pentru podul de la Brăila, trecând sub tăcere existența unei contestații la această licitație.

Foto: Noul ministru al Transporturilor, Felix Stroe. Reprezentanții său nu au spus o vorbă de existența contestației

Firmele chineze de construcții, China Communications Construction Company, China Road and Bridge Corporation, CCCC Second Harbour Engineering, CCCC Highway consultants, asociate cu firma regelui asfaltului Dan Besciu (foto), respectiv Euroconstruct Trading 98, și cu firma spaniolă Eptisa, au depus o contestație la licitația pentru proiectarea și construirea unui pod peste Dunăre la Brăila.

Informația a fost trecută sub tăcere de către noua conducere a Ministerului Transporturilor. Aceasta s-a mărginit vineri să anunțe câștigarea licitației de către asocierea firmelor italiană, Astaldi, și japoneză, IHI Infrastructure, fără a informa de existența unei contestații.

Aceasta a fost depusă joi 19 octombrie cu o zi înainte de anunțul Ministerului Transporturilor, condus de proaspătul ministru Felix Stroe, privind desemnarea firmei câștigătoare. Contestația nu este semnată de firmele CCC-Euroconstruct Trading-Eptisa însă nu putea fi depusă decât de acestea deoarece în cursa finală pentru contract s-au calificat doar asocierea condusă de italieni și cea condusă de chinezi.

Modul pentru care ministerul lui Felix Stroe n-a informat publicul privind contestația este un mister. Unul din posibilele răspunsuri este că Compania Națională de Administrare a Infreastructurii Rutiere, subordonată Ministerului Transporturilor, nu a informat ministerul despre existența contestației. A doua variantă, este că informarea CNAIR a fost făcută dar că Ministerul Transporturilor a preferat să o treacă sub tăcere pentru a nu umbri măreața victorie.

Ce contestă nemulțumiții

Firmele CCCC-Euroconstruct-Eptisa contestă lipsa de transparență a CNAIR și susțin că, la cât de bună era oferta loc, nu aveau cum să fie clasată pe locul 2. Procedura licitației a presupus că firma câștigătoare este desemnată pe baza unui punctaj alcătuit în proporție de 40% din preț și 60% din un cumul de indicatori referitori la experianța inginerilor prezenți în proiect, perioada de proiectare, garanția lucrărilor. Chinezii zic că prețul lot a fost mai mic, că experții lor trebuiau să ia punctaj maxim și că, prin urmare, nu puteau ajunge pe locul 2.

Foto: Construcția podurilor este o lucrare de inginerie foarte delicată. Pod nou prăbușit în China

Potrivit contestațiie depuse la CNSC, CCCC, Eptisa și firma lui Besciu cer suspendarea procedurii, revaluarea ofertei lor și acces liber la dosarul cauzei deschis de ei. Ei spun că nu li s-a explicat exact modul de punctare a ofertei lor, cum au primit punctajul. ”Autoritatea contractantă a refuzat să indice subscrisei motivele care au fundamentat poziția a II-a în clasament. Nicio informație, alta decât poziția în clasament , nu a fost comunicată subscrisei”, spun reprezentanții asoicerii CCC Euroconstruct.

Foto: Dan Beșciu, patronul Euroconstruct Trading este nemulțumit pe plasarea asocierii din care face parte pe al doilea loc

Asocierea Astaldi- IHI Infrastructure a câștigat licitația la un preț infim mai mic decât valoarea maximă pe care o puteau prezenta. Oferta lor a fost de 1,99 miliarde lei, fără TVA, in condițiile în care valoarea maximă acceptabilă era 2,02 miliarde lei. Durata contractului, care va fi semnat după expirarea perioadei legale de depunere a contestațiilor, este de 48 de luni din care 12 luni proiectare și 36 luni execuție. Perioada de garanție a lucrărilor va fi de 120 luni, potrivit ofertei desemnate câștigătoare. Firmele urmau să construiască două viaducte de câte 110 m lungime, un drum principal cu o lungime de 19,095 km și un drum de legătură cu DN22 (Smardan – Măcin), în lungime de 4,328 km.

Proiectul este cuprins în Master Planul General de Transport al României şi face parte din categoria proiectelor de tip ITI (Investiţii Teritoriale Integrate), finanţabile din POIM 2014 - 2020, Axa Prioritară 2 "Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient".

După ce va fi construit, Podul suspendat de la Brăila se va număra printre primele cinci poduri din Europa, ca deschidere centrală (1.120 metri).

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri