Pe lângă problemele interne,TAROM trebuie să reziste şi în fața extinderii companiilor low-cost în România. Wizz Air a depăşit-o încă din 2014, ca număr de pasageri, iar Blue Air are şanse mari ca în acest an să treacă în faţa companiei naţionale. Operatorii low-cost au intrat puternic şi pe piaţa zborurilor interne unde, în anii trecuţi, TAROM avea o cotă de 97%.
În septembrie 2015, doar TAROM opera pe cursele interne din România. În acest an, situaţia s-a schimbat. Patru companii au intrat în joc.
Gheorghe Răcaru, director general Blue Air: „Noi avem această strategie să consolidăm piaţa noastră în zona Moldovei pentru moment. În jur de 18.000-19.000 de pasageri transportaţi, din câte ştiu eu, la modul general. Avem o încărcătură bună”.
Chiar dacă în ultimul an, TAROM a scăzut preţurile pentru a face faţă concurenţei, tot vinde cele mai scumpe bilete pentru rutele interne. Dacă dorim, de exemplu, să ne petrecem vacanţa de Crăciun la Cluj Napoca, un bilet low cost cu plecare din capitală poate fi cumpărat, acum, cu 31 de euro, plus taxe de aeroport. TAROM oferă aceeaşi cursă cu pornire de la 79 de euro.
Diferenţe sunt şi dacă vrem să rezervăm un bilet de avion de pe o zi pe alta. O cursă Bucureşti-Iaşi costă 65 de euro dacă mergem cu un operator low cost, în timp ce compania naţională vinde bilete cu preţuri care încep de la 125 de euro.
Pentru a câştiga şi mai mult pe piaţa din România, companiile low cost au introdus şi curse care nu există, încă, în portofoliul TAROM. În această lună, Blue Air a operat pe ruta Timişoara-Cluj-Iaşi.
„La jumate de preț față de CFR”, spune un călător.
„Bine, mult mai bine și mai repede, și mai bine”, adaugă un altul.
Marius Bodea, director Aeroportul Iași: „Lipsea cu desăvârșire aceasta conexiune internă între Iași și Timișoara și Iași-Cluj.
În timp ce pentru flota TAROM se caută soluţii de avarie, companiile low cost speculează piaţa românească în creştere. Ryanair, spre exemplu, deschide, la sfârşitul acestei luni, o bază la Bucureşti, cu trei aeronave alocate.