Compania care administrează infrastructura de cale ferată din România, CFR SA, a lansat o licitaţie deschisă pentru reabilitarea a două sectoare de cale ferată între Braşov și Sighişoara.
Secțiunile pentru a căror reparare CFR va plăti o sumă medie de 10 milioane de euro pe kilometru, sumă din care se poate construi de la zero un kilometru de autostradă, sunt Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara.
Acestea fac parte din Coridorul IV paneuropean Rin – Dunăre, iar valoarea totală estimată a contractului este de 3,71 miliarde lei (830 milioane euro), potrivit unui comunicat publicat marţi.
Porţiunea românească a coridorului IV are circa 800 de kilometri, fiind cuprinsă între Curtici, judeţul Arad, şi Constanţa, pe traseul Curtici-Arad-Simeriu-Coşlariu-Sighişoara-Braşov-Bucureşti-Constanţa.
Pentru secţiunile Braşov - Apaţa şi Caţa - Sighişoara, sursa de finanţare este asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 85%, iar cofinanţarea în proporţie de 15% urmează să vină de la bugetul de stat.
”Reabilitarea celor două secţiuni Braşov - Apaţa şi Caţa - Sighişoara, în lungime totală de 86 de km, va contribui la atingerea obiectivului principal de promovare a mobilităţii sustenabile pe secţiunea Frontiera Ungară - Curtici - Arad - Simeria - Sighişoara - Braşov”, se arată în comunicatul CFR.
Din păcate sumele uriașe cheltuite până în prezent de CFR nu se traduc în ameliorări substanțiale ale duratei de parcurs a trenurilor. Citește și După cheltuirea unui miliard de euro, trenul tot ca mocănița.
Printre obiectivele urmărite se numără creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor la 160 km/h, creşterea siguranţei feroviare, oferirea de facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă şi introducerea sistemelor moderne de semnalizare şi de management al traficului.
CFR SA a anunţat că, în scurt timp, va fi lansată şi licitaţia pentru modernizarea secţiunii de mijloc Apaţa-Caţa, pentru care compania a semnat contractul de finanţare cu Comisia Europeană în luna noiembrie 2016.
În cazul acestui contract, în valoare de 440 milioane euro, cofinanţarea va fi asigurată de la bugetul de stat, fiind în valoare de 98,3 milioane euro pentru perioada 2016-2020 şi de 167,6 milioane euro pentru perioada 2021-2023.