Cea mai așteptată autostradă a României bifează acum și ultimul lot rămas al nimănui. Șefii de la Drumuri au pornit deja procesul pentru căutarea unui constructor pentru cei aproape 30 de kilometri dintre Boița și Cornetu. Este ultimul tronson care intră în procedura de achiziție publică, toate celelalte fiind scoase deja la licitație, în evaluare, proiectare sau execuție. Este un tronson greu. Pe 50 la sută din traseu vor fi lucrări de artă: poduri, viaducte, tuneluri. Este al doilea lot a cărui construcție este estimată la circa un miliard de euro.
Tronsonul care începe la Boița în județul Sibiu și ajunge la Cornetu, în județul Vâlcea, este unul foarte dificil.
„Are o lungime de circa 33 de kilometri. Este unul dintre loturile complexe ale acestei autostrăzi. Avem 50 de pasaje, viaducte și poduri, cel mai lung dintre viaducte va avea 760 de metri și vom avea și, de asemenea, 7 tuneluri”, a detaliat Mariana Ioniță, director general al CNAIR.
Compania de Drumuri a trimis deja toată documentația la Agenția Națională pentru Achiziții Publice și speră să primească cât mai repede OK-ul pentru a lansa licitația pentru proiectare și execuție. Șefa de la Drumuri recunoaște că și-ar dori ca la licitația estimată la un miliard de euro să participe și firme românești, dar mai înainte de toate vrea constructori serioși, cu expertiză în realizarea de tuneluri și care să dispună de suficienți oameni și utilaje. Așa că licitația va fi una cu pre-calificare.
Condiții pentru drumari. Cât ar urma să dureze construcția celor 30 de km
Ca să treacă în etapa a doua, drumarii trebuie să respecte câteva condiții:
„Să aibă experiență în executarea unui tunel de 500 de metri după procedurile europene, pentru că trebuie să respectăm normativele europene în zona aceasta a tunelului”, spune Mariana Ioniță.
CNAIR le cere, de asemenea, drumarilor o cifră de afaceri de cel puțin 700 de milioane de lei.
Șefii de la Drumuri estimează că proiectarea celor circa 30 de kilometri dintre Boița și Cornetu va dura cel mult 2 ani, iar lucrările efective se vor întinde pe cel mult 5 ani și 4 luni.
Sfaturi pentru șefii de la Drumuri
ONG-urile care urmăresc proiectele de infrastructură din România vin cu câteva sfaturi pentru șefii de la Drumuri.
„Tunelele montane sunt lucrări foarte grele în care tuneliștii nu știu cu ce se confruntă până nu încep să sape. Trebuie bine prevăzut în contract de la început să existe descărcări temporare între tunele. Este o strategie pe care am văzut-o folosită pe larg și în Elveția, și în Austria, în care autostrada de la sol și viaductele se termină poate și cu 2-3 ani înaintea tunelului și este păcat să ai o bucată de autostradă gata și să nu o poți folosi”, a explicat Mihai Crăciun, de la Asociația „Construim România”.
„Ingineria bună este scumpă și durează”
Cel mai important tronson al autostrăzii Sibiu-Pitești este, însă, cel dintre Cornetu și Tigveni, care are o lungime de 37 de kilometri. Fără el, traficul ar continua să treacă prin Râmnicu Vâlcea, adică tot peste Dealul Negru. Pe acest lot va fi construit și un tunel de 1,7 kilometri.
Lotul 3 a fost scos la licitație, în septembrie, pentru o valoare cuprinsă între 1,1 și 1,2 miliarde de euro, fiind cea mai mare licitație lansată vreodată de CNAIR.
Tocmai de aceea, reprezentanții societății civile, care monitorizează dezvoltarea infrastructurii din România, spun că trebuie aleși constructori care lucrează bine.
„Nu există inginerie bună care să se facă repede și ieftin. E un mit. Nu există nici în China, nu există nicăieri. Ingineria bună este scumpă și durează. Trebuie să ne obișnuim cu gândul ăsta și să ne focusăm pe calitate. Nu construim autostrada ca să ne rezolvăm noi problema pe care o avem în 2020, ci construim autostrada ca să existe 50 de ani și să fie bună și utilă 50 de ani nouă și urmașilor”, subliniază Mihai Crăciun.
Stadiul lucrărilor la autostrada Sibiu-Pitești
Doar două dintre cele 5 loturi ale autostrăzii Sibiu-Pitești au deja constructori desemnați. Austriecii de la Porr au deschis deja șantierul pe cei 14 kilometri dintre Sibiu și Boița.
„Se lucrează pe Sibiu-Boița primul lot cu un progres fizic excelent de aproape 30% peste ceea ce s-a asumat prin contract”, declara ministrul transporturilor, Lucian Bode.
Italienii de la Astaldi, care au câștigat licitația pentru lotul 5, cel dintre Pitești și Curtea de Argeș, sunt încă în faza de proiectare.
Cât de curând ar trebui să aflăm și cine va construi și cei aproape 10 kilometri dintre Tigveni și Curtea de Argeș, unde presa a scris că o firmă din China are șanse să-și adjudece contractul.
„Ne dorim să realizăm acest tronson important chiar dacă sunt 10 kilometri. Este un tronson a cărui valoare depășeste 400 milioane de euro, un tronson foarte important și nu cred că orice companie poate să realizeze acest tronson foarte important”, spunea Lucian Bode.
Autostrada Sibiu-Pitești va avea o lungime de circa 123 kilometri. Comisia Europeană a aprobat recent o finanțare de aproape 900 de milioane de euro pentru prima fază a construcției, care include loturile 1, 4 și 5.
Vești și despre drumul expres al Vestului
Pas important și pentru drumul expres Oradea-Arad. Este vorba de un tronson de 134 de km care urmează să lege cele două municipii. Proiectul este estimat la peste 1 miliard de euro din fonduri UE, iar autoritatea contractantă este Consiliul Judeţean Bihor.
Asocierea se face între patru administraţii publice locale: Primăriile Oradea şi Arad şi Consiliile Judeţene Bihor şi Arad.
Conform proiectului, drumul expres Oradea-Arad va avea profil de autostradă cu trei benzi de circulație pe sens pe o distanță de 14,6 km, profil de autostradă cu două benzi pe sens pe o distanță de 43,5 km și profil de drum expres cu două benzi de circulație pe sens pe 76,4 kilometri.
După scoaterea la licitaţie a lucrărilor de proiectare şi execuţie, se estimează că noua şosea ar putea fi construită în aproximativ trei ani.
Editor : Luana Pavaluca