Reparare a autostrăzii Sibiu Orăștie cu planșe eronate

Doru Cireaşă Data actualizării: Data publicării:
image-2015-07-22-20314112-0-fisura-asfaltul-lotului-3-a1-orastie-sibiu

Cu două zile înainte de termenul la care trebuia să fie redeschis traficul lotul 3 din autostrada Sibiu Orăștie, moment amânat cu argumentul că a plouat foarte mult în ultimele zile, Compania de Drumuri nu are măcar făcut proiectul tehnic pentru lucrări.

planse

Documente deținute în exclusivitate de Digi24.ro arată că în fapt proiectul, plătit cu câteva zeci de mii de euro, conține lipsuri, neclarități chiar erori și este departe de cel cerut pentru reparația lotului 3 din autostradă, respectiv porțiunea Săliște-Cunța.

Este neclar cum Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a putut demara lucrările de reparații fără a avea proiectul definitivat și cum a putut fi eliberată Autorizația de Construire necesară în absența proiectului.

Doar două luni pentru proiectare

Contractul de realizare a proiectului de reparații a fost semnat în luna iulie 2016 cu firma Road Consulting & Design Solution SRL . Scopul acestuia este ”servicii de proiectare constând în întocmirea Proiect Tehnic și Detalii de Execuție și Asistență Tehnică pentru zona cuprinsă între km 60+500 și 60+700 și pentru remedierea degradărilor constatate în vederea redeschiderii traficului rutier la obiectul de investiții autostrada Orăsștie Sibiu lot 3”.

La jumătatea lunii septembrie, cu deci doar două săptămâni înainte de termenul la care conducerea CNADNR se angajase să termine lucrările, firma de proiectare a înaintat CNADNR spre analiză proiectul, în formă necorespunzătoare însă. Într-o adresă internă către Direcțiile Implementare Proiecte Infrastructură și Autostrăzi și Drumuri Expres ale CNADNR, Direcția Tehnică a companiei enumeră o listă întreagă de lipsuri ale proiectului ce stă la baza reparației autostrăzii. În primul rând documentația tehnică nu poate fi asimilată în totalitate cu un proiect tehnic căci nu se respectă conținutul cadru stabilit legal, spune Direcția Tehnică (DT). Nu există breviare de calcul, listele de cantități nu sunt susținute cu argumente tehnice, nu se prezintă cauzele fenomenelor constatate și nici nu prezintă soluțiile tehnice prin analogie cu cauzele, spun inginerii CNADNR. ”Nu există nicio referință aferentă durabilității lucrărilor proiectate noi, a remedierilor și implicit a asumării sub acest aspect a soluțiilor de către elaboratorul proiectului tehnic”, spune DT din CNADNR.

Mai mult, lipsesc punctele de vedere ale inginerilor Direcției Regionale Cluj care au rol de consultanți iar scara desenelor ”este una neuzitată și posibil eronată”. Lățimea de lucru a parapeților este și aceasta alta decât cea impusă în normativele companiei.

raport

Concluziile sunt negative. ”Nu putem confirma/infirma absolut nimic la nivel de soluții tehnice deoarece nu există o documentație tehnică în baza căreia să putem exprima un punct de vedere”, spun cei însărcinați de Direcțiile de Implementare și Autostrăzi să se pronunțe asupra solidității proiectului tehnic de reparare. Direcția proiectare spune că nu poate dace aprecieri la nivel de durabilitate a lucrărilor executate, la nivel de stabilitate a acțiunilor statice și dinamice pentru că lipsesc părțile pe baza cărora s-ar putea face evaluările. Concluzia? ”Nu cunoaștem dacă soluțiile tehnice sunt sau nu viabile”, spun inginerii CNADNR.

În urma raportului, în urmă cu o săptămână CNADNR cere firmei Road Consulting & Design Solution SRL refacerea proiectului. ”Partea desenată apreciem că este întocmită precar – respectiv planșele nu prezintă cote”, i se plânge compania firmei plătite să îi facă proiectul. Într-o adresă trimisă CNADNR firma de proiectare transmite că va trimite proiectul refăcut până pe 29 septembrie.

Explicațiile proiectantului

Rugat să ofere explicații privind proiectul, Teodor Burilescu, șeful firmei Road Consulting & Design Solution SRL acuză termenul scurt avut la dispoziție pentru realizarea proiectului. El afirmă că un termen normal, rezonabil ar fi fost de șase luni, nu de două.

O să mă duc vineri la avizare cu notele de calcul că n-am avut timp să le trec pe curat. Ia timp să le scriu, nu că ele nu sunt. Ei au un obieci foarte ciudat să spună că nu e aia, nu e cealaltă, este un grup de inițiativă care pune bețe în roate la orice. Ceea ce se întâmplă aici este o greșeală a lor în primul rând că au avizat ceva care nu au urmărit ca lumea. Acum pun bețe în roate doar doar nu se va termina nimic. Unele din observații sunt reale cum este cea cu scara desenului. Aceasta trebuia să fie la profile transversale de 1:100 dar a fost de 1:1000 din cauza formatului mai mic prezentat companiei. N-are nicio legătura însă scara cu detaliul și soluția”, spune Burilescu.

Compania așteaptă ca firma să vină cu proiectul refăcut pentru a fi aprobat în Consiliul Tehnico Economic al CNADNR după cum obligă legea. Compania a anunțat marți prelungirea lucrărilor de reparații fără a informa care este noul termen de redeschidere a traficului. Prima dată traficul a fost deschis cu două zile înainte de al doilea tur al alegerilor prezidențiale din 2014 însă a fost închis în toamna anului trecut după ce au apărut alunecări importante de teren în vecinătatea acesteia, iar asfaltul s-a crăpat pe sute de metri de autostradă.

În precizările făcute după apariția articolului nostru oficiali ai Ministerului Transporturilor au afirmat că proiectul a fost definitivat încă din luna august, fapt transmis la acel moment printr-un comunicat de presă. Referirea se face la un comunicat in care compania afirma: ”În data de 09.08.2016, în cadrul şedinţei CTE/CNADNR SA s-a avizat cu 12 voturi pentru şi 4 împotrivă soluţia tehnică pentru zona cuprinsă între km 60+500 - 60+700 aferentă tronsonului de Autostradă Orăştie - Sibiu, lot 3, faza Proiect Tehnic”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri