Trenurile de călători din România doboară record după record. Din păcate, însă toate negative. Numai anul trecut întârzierile au ajuns la 5 milioane de minute întârziere, adică aproape 10 ani. Şi nu se poate vorbi de o călătorie de plăcere. Cum vagoanele sunt tot mai puţine, călătorii sunt înghesuiţi ca sardelele, iar mai nou se vând locuri în picioare.
România anului 2018. 43 de kilometri pe oră. Este viteza medie cu care circulă trenurile din România. Nici nu e mirare că întârzierile sunt uriaşe. Numai în 2017 trenurile au contorizat cinci milioane de minute întârziere.
Din 2.283 de vagoane de călători, 795 sunt vechi şi au nevoie de modernizări. De exemplu, trenul de pe ruta Caracal-Petroşani are doar doua vagoane, deși străbate peste 200 de kilometri. Călătorii stau înghesuiţi cu orele până la destinaţie.
Călător: Mergi ca melcul.
Reporter: Vi s-a întâmplat să cumpărați bilet și să stați în picioare?
-Bineînțeles! De n ori chiar. Sigur. Sau două bilete pe același loc.
Călător: Foarte aglomerat, și-s vagoanele vechi. O dată, de două ori pe săptămână vine un tren mai modern și când e cu bagaje, vinerea, vine un tren vechi în care nu ai spații pentru bagaje, nici locuri și stăm și în picioare și pe holuri.
Altă rută, aceleaşi probleme.
Călător: Fugi aiurea și e o îmbulzeală în vagoane. Te calci în picioare.
Călător: A fost teroare. Cu copii mici în poală și mers mult. O noapte întreagă.
Dan Costescu, fost ministru al Transporturilor: Oriunde într-o societate care se vrea de piață, plângerile acelor oameni că stau înghesuiți ar fi un semnal pentru companii că trebuie să le dea mai multe vagoane, ceea ce ar înseamna o vânzare mai mare, venituri mai mari și poate o subvenție mai mică de la stat.
Reprezentanţii CFR nu au comentat până acum situaţia.