Asociația atrage atenția asupra riscurilor reprezentate de subfinanțarea lucrărilor de refacere a studiului de fezabilitate Târgu Mureș – Ditrău – Târgu Neamț. Mai mult viteza de proiectare aleasă, de 120 de kilometri la oră, ridică mult costurile, făcând autostrada irealizabilă.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a scos la licitație completarea studiului de fezabilitate (SF) al Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț, potrivit unei postări pe un site de socializare a asociației menționate,
Proiectantul va avea la dispoziție maxim 30 milioane lei și 14 luni pentru actualizarea SF și alte 4 de asistență tehnică oferită CNAIR în pregătirea documentației de lucrări.
„Din păcate nu este o veste bună, prețul estimat fiind mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 milioane lei atunci față de doar 30 milioane acum pentru 210 km. Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, așa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Pitești, să se livreze doar o parte din servicii și apoi să se rezilieze contractul”, avertizează API.
Mai precis, calcule efectuate de Digi24.ro indică faptul că pentru studiul de fezabilitate se alocă în cazul de față doar 0,3% din costurile de construcție (socotite la o medie de 10 milioane euro pe kilometru – zonă de deal și munte), în condițiile în care costurile unui astfel de studiu depășesc 1%, ajungând chiar la câteva procente, potrivit discuțiilor purtate cu directori ai firmelor de consultanță – proiectare.
Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluții tehnice extrem de costisitoare. Cerem insistent optimizări de traseu și structuri, cât și implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate fiindcă e prea scumpă!
Istoria autostrăzii spusă de API
„Istoria Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Iași este una halucinantă, populată cu prea mulți ageamii incompetenți cu ambiții prostești care fug de răspundere, toți perindați la conducerea CNAIR și MT.
În 2010-2011 s-au realizat studiile de fezabilitate pe cele trei secțiuni ale autostrăzii (311 km), dar au fost făcute pe bani foarte, foarte puțini și pe repede-înainte. Rezultatul? Imposibilitatea de a fi folosite pentru licitația de lucrări.
CNAIR a hotărât (corect) să le actualizeze, însă din trei licitații pornite în iunie 2014, doar una a fost finalizată: cea aferentă tronsonului Târgu Mureș-Ditrău, contractul fiind semnat cu Search Corporation în mai 2015.
Numai că în 19.01.2018 CNAIR a reziliat contractul, deși nu era necesar sau oportun. Noi am fost singurii care am explicat, cu documente, prostia și nemernicia deciziei.
Lupta este lungă și grea. Sectorul Pașcani-Iași este îngropat la Comisia de Prognoză, iar segmentele Târgu Neamț-Pașcani și Iași-Ungheni nu mai apar nici măcar în declarații!”, spune API.