În pofida zecilor de oferte pe care Compania de Autostrăzi le-a primit la licitațiile organizate în acest an și a anunțurilor referitoare la licitarea a sute de kilometri de autostradă, compania are un palmares dezamăgitor privind lucrările începute efectiv. Doar trei proicte, nu de foarte mare importanță, au început efectiv.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) a dat în 2017 doar trei dispoziții de începere a lucrărilor în contracte cu o valoare mai mare de cinci milioane de lei. Dispoziția de incepere a lucrărilor semnifică începerea efectivă a acestora. Valoarea este dezamăgitoare pentru faptul că CNAIR are un buget uriaș, de peste un miliard de euro. Potrivit bugetului inițial, aprobat în primăvara acestui an, CNAIR a avut prevăzute pentru anul în curs cheltuieli pentru investiţii de peste 5,05 miliarde de lei, adică 1,12 miliarde euro.
Care sunt cele trei proiecte începute
Cel mai semnificativ și util proiect demarat privește conectarea sectorului de autostradă Gilău - Nădășelu, aproape terminat, la porțiunea construită din autostrada Transilvania. Contractul "finalizarea lucrărilor la nodul Gilău și conexiunea dintre secțiunea 2B cu subsecțiunea 3A1, Autostrada Brasov - Tg. Mureș - Cluj – Oradea", a fost semnat în 11 septembrie cu firma italiană Tirrena Scavi SpA și are o valoare de 25,9 milioane lei, respectiv 5,6 milioane euro. Contractul prevede construirea unui pod și a unor bretele de legătură. Ordinul de începere a venit după puțin mai mult de o lună, la data de 27 octombrie.
În rest, a trebuit să treacă luni bune, dacă nu ani de la semnarea unui contract, ca să fie și începute lucrările. În cazul variantei ocolire Satu Mare, începută și aceasta în 2017, au trecut doi ani. Contractul a fost semnat în noiembrie 2015, iar ordinul de începere a fost emis de abia în iunie 2017.
Și în fine, al treilea și ultimul contract la care a fost dat ordin de începere a lucrărilor, privește construirea de parcări pe autostrada București -Ploiești. Contractul "Proiectare şi execuție Parcări de Scurtă Durată şi Spaţii de Servicii pe Autostrada București - Braşov, Secțiunea București – Ploiești" a fost semnat în ianuarie 2017, iar data de începere a lucrărilor a fost 1 martie 2017. Proiectul costă 35,07 milioane lei, fără TVA.
Nici lista contractelor semnate de companie în 2017 nu este mai impresionantă. Și aici există doar trei contracte. "Proiectare și execuție Autostrada București - Brașov, Tronson Comarnic - Brașov, lot 2: sector Predeal - Cristian, km 162+300 - km 168+600 și drum de legătură" este un contract semnat de abia în luna octombrie la care nu a fost dat ordinul de începere a lucrărilor. În primăvara acestui an, fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, promitea începerea lucrărilor la autostradă în primăvara-vară. Promisiunea nu a fost dusă la îndeplinire.
Singurul contract semnat în 2017 unde CNAIR afost in grafic este cel pentru nodul rutier Gilău. Ultimul contract cu o valoare de peste cinci milioane de lei, semnat în 2017, este cel pentru pasajul suprateran pe DJ 602 Centura Bucureşti – Domneşti. Licitația a început în martie 2015, cu doi ani și jumătate în urmă, și nici acum nu au fost incepute lucrările.
Digi24 .ro a încercat să afle de ce se scurge o perioadă mare de timp între momentul semnării contractelor de execuție și cel al începerii lucrărilor. CNAIR a oferit un răspuns concret doar pentru cazul pasajului Domnești. ”Pentru contractul de proiectare şi execuţie pasaj suprateran pe DJ 602 Centura Bucureşti – Domneşti" (semnat în data 10 Mai 2017), ordinul de începere nu a fost emis deoarece procedurile de expropriere nu au fost finalizate”, spune compania condusă de Ștefan Ioniță.
Demararea licitațiilor și semnarea contractelor de execuție fără a fi terminate exproprierile la un proiect este un obicei larg răspândit la CNAIR. Contractele semnat de companie cu firmele de constructie stabilesc că CNAIR va preda acestora contractele libere de orice sarcini. Pentru a beneficia de o imagine publică pozitivă și pentru a raporta Ministerului Transporturilor începerea de noi proiecte, compania organizează licitații și semnează contractele fără a elibera terenurile de sarcini. Deși sunt semnate contractele, ordinele de începere a lucrărilor nu sunt emise. Dacă ar da dispoziție de începere, compania ar risca să plătească daune constructorilor deoarece aceștia nu pot începe lucrările. Deseori ordinul nu este dat deoarece nu sunt prevăzuți bani suficienți în buget. Ulterior trec luni bune, dacă nu ani, până sunt îndeplinite condițiile necesare. Când acestea încep situația din teren este deseori alta. Trecând ani, au apărut noi modificări necesare la proiectele, exproprieri suplimentare ce sunt necesare. Constructorii încep să solicite mai mulți bani pe lucrare, acuzând CNAIR că le-a provocat costuri suplimentare, iar proiectele intră în blocaj.