În pofida anunțurilor repetate cu autostrăzi întregi scoase la licitație în 2017, după trecerea a opt luni din acest an nu a demarat efectiv nicio lucrare nouă de autostradă. Nu există niciun proiect început în acest an care să fi avansat măcar cu 1%. Care este situația?
Foto: Pe tablă proiectele de autostrăzi arată mai bine decât în realitate
Datele oficiale privind stadiul lucrărilor de autostrăzi și drumuri naționale în execuție cuprind doar trei proiecte în dreptul cărora este trecut anul 2017 ca dată de începere a lucrărilor. ”Este vorba de data la care s-a emis ordinul de începere a acestora”, explică Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al Companiei Naționale de Adminstrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Care sunt cele trei mari proiecte mari și late, ce se ascunde în spatele acestora?
Primul proiect este ”Autostrada Brasov – Borș, tronson Câmpia Turzii – Gilău - pod peste râul Someșul mic și canal Hidroelectrica”. Fără acest segment sectorul de autostradă învecinat, spre vest, este inutilizabil. Potrivit raportării companiei pe luna august 2017, lucrările ar fi fost începute în iulie. În fapt ele nu au început deloc, stadiul fizic menționat de CNAIR este de 0%. Ultimele informații sunt că nici măcar nu a fost semnat contractul cu italienii de la Tirrena Scavi.
Al doilea proiect început în 2017 privește realizarea de spații de parcare între București și Ploiești pe autostrada A3. Contractul de proiectare și execuție s-a semnat în urmă cu 17 luni, in ianuarie 2016, însă data începerii lucrărilor este menționată ca luna martie a acestui an. Raportul CNAIR informează că nu a fost dat ordinul de începere a lucrărilor din cauza unor neclarități juridice privind liderul asocierii. Și aici același stadiul de execuție, respectiv 0%, deși în septembrie 2017 automobiliștii ar fi trebuit să se bucure de spații de parcare.
Și în fine, al treilea proiect și ultimul ”început” în 2017 este la fel de rămas în urmă. Autostrada Brașov – Borș, tronson Târgu Mureș - Ogra Lot 1 (Tg Mureș - Ungheni) se află în stadiul de 0% după ce anul trecut a fost reziliat contractul cu asocierea firmelor Lemacon – Arcada. Acestea au rupt contractul căci CNAIR nu a emis timp de un an ordinul de începere a lucrărilor. Licitația a fost reluată în octombrie anul trecut, însă după aproape un an compania nu a reușit să desemneze niciun constructor.
Acestea sunt singurele contracte, ”începute” în 2017. Promisiunile și realizările nu lipsesc în discursurile oficiale. Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor (foto), a anunţat că până la finalul anului va lansa licitaţii pentru 600 de kilometri de autostradă. Potrivit acestuia până la mijlocul verii au fost lansaţi deja 200 de kilometri, lucrări care depăşesc suma de 3 miliarde de euro.
“Am lansat până acum proiecte în valoare de peste 3 miliarde de euro. Avem, printre cele mai mari - lotul 1 din autostrada Sibiu - Piteşti, drumul de mare viteză Piteşti - Craiova, ringul cu profil de autostradă de sud al Capitalei, podul de la Brăila. Am lansat şi secţiunea Suplacu de Barcău – Borş. Am trimis-o către ANAP. Avem o secţiune de 60 de kilometri din Autostrada Transilvania. Urmează să scoatem până la sfârşitul anului încă 600 de kilometri de autostradă. În total, în acest an vom scoate 800 de kilometri”, dă încurajări ministrul Transporturilor.