Mașinile la mâna a doua aduse din străinătate s-ar putea scumpi în următoarea perioadă. Guvernul a decis în ultima ședință în care a avut puteri depline că toți samsarii de autovehicule sunt obligați să înscrie personal mașinile la RAR, înainte de a le vinde. Autoritățile spun că statul a pierdut mai bine de un miliard de lei în ultimii 5 ani, prin neplata TVA-ului de către cei care aduc mașini din străinătate și le vând mai departe. Cei vizați spun că sunt luate în vizor marile firme, care au făcut adevărate averi din neplata acestei taxe către stat.
Executivul a decis, la începutul lunii, ca toți cei care aduc mașini din străinătate să le înscrie personal la Registrul Auto Român, pe numele lor, înainte de a le vinde.
Radian Tufă, director general RAR: Dacă o firmă cumpără o mașină din Germania, în mod normal ar trebui să vină cu mașina în țară, să-i facă omologarea la RAR și în urma revânzării, la prețul de factură cu care a fost achiziționată în Germania, ar trebui să-i pună partea de TVA, care implicit îi ridică prețul. În condițiile în care se fac mai multe acte succesive, cu tot soiul de firme fantomă, practic statul este eludat de TVA.
Statisticile oficiale arată că bugetul de stat ar fi pierdut peste un miliard de lei în ultimii cinci ani, din aceste afaceri. Samsarii spun că modificarea legislativă îi vizează pe cei care au firme, care în ultimii ani au făcut averi colosale.
Samsar de mașini: Nu este pentru unul care aduce o mașină cu platformă, și nu știu ce. E pentru cel care o ia pe firmă, o ia netă și acela trebuie să apară și la RAR. Ăla, automat, la 30.000 de euro, 19%, își ia 6.000 de euro. Și când te duci la înscris numerele, n-o să mai scrie Vasile Gheorghe o ia pentru firma cutare, o să apară firma direct pe brief.
Pentru ca noile reguli să intre în vigoare, mai e nevoie de un protocol încheiat între RAR și ANAF
Managerul celui mai mare târg auto din Europa spune că ANAF-ul putea să sancționeze firmele care fac evaziune fiscală.
Nicolae Răgălie, manager târg auto: Această modificare nu aduce nimic nou, practic, întrucât firmele care importă mașini la mâna a doua trebuie să respecte Codul Fiscal. Trebuia să-l respecte și până acum. Cine nu respectă Codul Fiscal se supune legii 241, de evaziune fiscală.
Pentru ca noile reguli să intre în vigoare, mai e nevoie de un protocol încheiat între RAR și ANAF. Atunci, prețurile cu siguranță vor crește, spun autoritățile.
Radian Tufă, director general RAR: Probabil că va fi o oarecare creștere, dar nu este obligatoriu ca TVA-ul să impună o creștere de 19%.
Anul trecut, în România s-au vândut 880.000 de mașini second-hand. Dintre acestea, 380.000 au fost importate, iar 500.000, de pe piața locală.
În primele 3 luni ale acestui an, s-au vândut peste 122.000 de autoturisme noi și rulate. Doar 21.000 au fost noi, restul, la mâna a doua.
Editor : Liviu Cojan