Guvernul PNL propune o serie de măsuri în domeniul Transporturi şi infrastructură, sectorul rutier, care au în vedere finalizarea unor proiecte în execuţie, dar şi proiecte noi de investiţii. Programul de guvernare conţine lista autostrăzilor pe care se vor accelera sau începe lucrările, printre acestea prima autostrada montană din România Sibiu-Piteşti şi drumul expres promis de zece ani Craiova -Piteşti.
PNL propune în Programul de guvernare al Cabinetului Orban, în domeniul Transporturi şi infrastructură, o serie de acţiuni, cum ar fi implementarea unui program accelerat de redresare şi de stopare a declinului companiilor de stat din domeniul transporturilor, inclusiv prin măsuri precum privatizarea acestora, demararea procedurilor privind introducerea bugetului multianual.
"Se va realiza accelerarea implementării şi finalizarea investiţiilor în continuare în scopul dezvoltării şi modernizării reţelei terestre de transport şi pentru creşterea absorbţiei de fonduri europene nerambursabile pentru exerciţiul financiar 2014-2020", se arată în programul de guvernare.
Finalizarea proiectelor în execuție:
Autostrada A1: Lugoj-Deva (Lot 3)
Autostrada A3: Borș-Nadaselu- secțiunile Biharia – Borș și Suplacu de Barcău- Chiribiș, Câmpia Turzii-Târgu-Mureș – lot Iernut-Chețani, Râșnov-Cristian
A7 : Centura Bacău
A10: Sebeș-Turda - lot 1, de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului
Accelerarea implementării proiectului Pod suspendat peste Dunăre la Brăila, proiect aflat în execuție.
Proiecte noi de investiții:
Autostrăzi: Sibiu-Pitești; Tg. Mureș-Iași-Ungheni; Inel București (Ao)
Mențiune: Autostrada Comarnic-Brașov în lungime de 58,0 km și costuri 997,75 mil. de euro (prețuri 2014 MPGT) se va promova că proiect pilot în PPP, prin dialog competitiv. Decizia se va lua doar dacă vom obține sprijinul Comisiei Europene și dacă IFI (Instituțiile Financiare Internaționale), Banca Mondială, BEI și BERD vor fi de acord să participe la finanțarea proiectului. Se va utiliza Studiul de fezabilitate (SF) din 2015, pe un traseu și soluții tehnice moderne și prietenoase cu mediul ambiant (ex. tuneluri).
Drumuri expres: Craiova – Pitești; Conexiunea Aeroportului H. Coandă - Autostrada A3; Lugoj – Craiova
Lista de rezervă drumuri expres: Constanța – Tulcea – Brăila; Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret.
Variante ocolitoare (VO; Centuri ocolitoare): DNCB (Drumul Național Centură Municipiului București); VO Vaslui; VO Giurgiu; VO Sf. Gheorghe; VO Bârlad; VO Timișoara; VO Zalău; VO Mangalia; VO Slobozia; VO Sighișoara; VO Bistrița; VO Vatra Dornei; VO Rm. Vâlcea; VO Miercurea Ciuc; VO Câmpulung Moldovenesc.
Drumul expres Craiova – Pitești, șoseaua de mare viteză promisă de 10 ani
La mai bine de zece ani de când oltenilor li se promitea ca vor avea o autostradă care să facă legătura cu Capitala şi după ce s-au grăbit să inaugureze cu mare fast, în luna mai, un şantier care s-a dovedit a fi doar o cale de acces, în această lună s-a dat startul lucrărilor la drumul expres Craiova- Piteşti.
Primele utilaje au apărut pe terenurile expropriate în primăvară şi au început să facă primele lucrări de excavare, decopertare şi terasare.
Citiți și: S-a semnat. Craiova - Pitești, drum expres cu 20% mai îngust ca autostrada, dar mai scump
Primele două tronsoane ale drumului de mare viteză însumează 57 de kilometri şi ar trebui să îi scutească pe şoferi de calvarul de pe tronsonul Craiova - Slatina al actualului drum spre Piteşti. Şoseaua a fost cerută cu insistenţă nu doar de şoferii care îşi pierd ore în şir blocaţi în trafic, dar şi de constructorul american de maşini Ford.
Tronsonul 4 al şoselei, în lungime de 31,8 km, care ajunge din apropierea comunei Colonești (Olt) și până la Autostrada A1, a fost scos şi el la licitație la finalul lunii august. Contractul are o valoare de circa 200 de milioane de euro, iar data-limită pentru depunerea ofertelor este 24 octombrie.
Autostrada Sibiu-Piteşti, prima autostradă montană din România, cerută insistent şi de către Dacia-Renault
Autostrada Sibiu-Piteşti este o parte importantă a Coridorului 4 Pan-European, care traversează ţara de la vest la est. Prima autostradă montană din România a fost cerută insistent şi de către producătorul auto Dacia-Renault, cel mai mare exportator al ţării.
Deși autostrada a fost promisă de aproape toate guvernele care s-au perindat pe la Palatul Victoria în ultimii ani, într-un final autoritățile au recunoscut indirect că documentația a fost făcută pe genunchi și că este novoie de noi studii geotehnice, cel puțin pentru secțiunile 2 și 3, cele mai dificile tronsoane, care se întind pe aproximativ 70 de kilometri în munți.
Studiul de fezabilitate pentru prima autostradă montană a României a fost realizat în urmă cu 10 ani şi aşa a rămas.
Programul complet poate fi consultat aici PROGRAM-DE-GUVERNARE-PNL-2019
Redactare G.M.