După ce luni de zile a tot promis că va trimite Parlamentului spre dezbateri un proiect de Lege privind Master Planul General Transporturi (MPGT), Guvernul s-a hotărât brusc să promoveze documentul prin Hotărâre de Guvern (HG). Nu este o simplă schimbare. Ca HG proiectul nu va ajunge la parlamentari, iar procesul electoral pare a fi cauza deciziei guvernamentale.
Ministerul Transporturilor (MT) a realizat proiectul de HG pentru aprobarea documentului strategic Master Planulul General de Transport al României, potrivit unui comunicat de presă al ministerului remis marți. Actul s-ar afla în prezent pe circuitul de avizare interministerială şi va fi aprobat de Guvern, în cel mai scurt timp. Acesta ar putea fi luat în calcul chiar în ședința de miercuri.
MPGT este o urgență, spune ministerul. Fără acesta România nu poate accesa fondurile Programului Operațional Infrastructură Mare, program continuator a fostului Program Operațional Sectorial Transporturi. ”Necesitatea elaborării Master Planului General de Transport (...) se impune ca o condiţionalitate ex-ante a finanţărilor din cadrul Programului Operaţional Infrastructura Mare”, spune ministerul în comunicatul de presă.
HG în loc de lege
Anterior însă MPGT urma să fie promovat prin lege. Aceasta ar fi obligat Guvernul să înainteze Parlamentul proiectul pentru dezbateri. "Există şansa ca, din cauza campaniei şi a faptului că parlamentarii sunt acum mai mult în teritoriu pentru campanie, să se amâne aprobarea acestui Master Plan în Parlament, dar, pentru noi, oricum este un obiectiv dacă în acest an votăm acest document. Este şi condiţionalitatea ex-ante a Comisiei Europene ca în acest an să avem Master Planul votat. El stă de câţiva ani, deci este una dintre provocările pe care le văd pentru sfârşitul mandatului. Aceasta este ca, în momentul în care predau mandatul, să am acest Master Plan rezolvat", spunea în primăvară fostul ministru al Transporturillor, Dan Costescu.
"Acest Master Plan este de multă vreme în dezbatere publică, am ajuns la un consens şi a luat forma de astăzi. Din punctul nostru de vedere, odată ajuns la Senat, în ciuda faptului că va fi şi an electoral, sper că vom reuşi să-l trecem. Master Planul va fi trecut prin Guvern şi va ajunge la Senat, în calitate de primă Cameră sesizată. Sper să reuşim ca până la finalul acestui mandat să devină lege, în aşa fel încât să ştim foarte clar ce avem de făcut. De ce sprijin avem nevoie de din partea Comisiei Europene şi a Parlamentului European", afirma tot atunci și Daniel Butunoiu, preşedintele Comisiei pentru transporturi şi energie a Senatului.
Odată adoptat ca Hotărâre de Guvern, MPGT nu va mai ajunge la dezbateri în Parlament. Din cele trei forme în care Guvernul poate adopta măsuri, anume legile, ordonanțele și hotărârile de guvern doar primele două ajung la dezbateri în legislativ.
Mihai Lupu, șeful Comisiei de Transporturi dion Camrea Deputaților pare ușor suprins de anunțul ministerului. ”Fiind document tehnic el poate fi adoptat prin Hotărâre de Guvern. Noi ce putem spune. Dacă era adoptat însă ca lege îi dădeam greutate. Sub formă de lege el putea fi însoțit de un program de finanțare multianuală”, spune el. Transformat în lege ar fi fost îmbrățișat de toate forțele politice iar modificarea lui ar fi fost mai puțin justificată. Însă exista riscul ca, aflându-ne în preajma alegerilor, MPGT să fie folosit de către parlamentari ca instrument electoral în noile alegeri pentru a obține voturi.
Oficiali ai MT susțin că nu ministerul a ales această formă de promovare a proiectului, ci Guvernul. Dezbaterile parlamentare ar fi fost oarecum inutile căci acestea au avut deja loc. ”În procesul de definitivare a MPGT, încă din 2014, au avut loc o serie de consultări desfăşurate cu societatea civilă. După parcurgerea acestei etape au fost iniţiate discuţii cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru definitivarea acestui document. MPGT a fost agreat de Comisia Europeană. Totodată, documentul a fost prezentat comisiilor de specialitate de la nivelul Parlamentului României”, spune ministerul.