Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune că „s-a terminat cu şantajul practicat de unii constructori” asupra companiilor de stat care derulează proiecte publice, în condiţiile în care rezilierile contractelor vor pune acele firme pe o „listă neagră”, iar acestea nu vor mai putea participa la licitaţiile statului român.
„Acum certificatele negative se eliberează şi în faze intermediare, potrivit recentelor modificări din legislaţia achiziţiilor publice. Aceste prevederi se aplică inclusiv contractelor în derulare. Astfel, evităm să mai stăm doi ani pentru a avea un nou constructor şi rezolvăm situaţia în maximum 3 luni şi jumătate!, a scris ministrul, pe pagina sa de Facebook.
Grindeanu a mai spus că pe şantierele Drumului de legătură cu A1 şi VO Timişoara Sud este un ritm de lucru scăzut, potrivit Agerpres.
„Ambele vor intra în procedurile prevăzute de noile prevederi ale Legii achiziţiilor publice: constructorii vor fi notificaţi de 3 ori, dacă nu progresează se ajunge la reziliere! Nu îmi doresc să ajungem la aceasta, dar nu pot asista pasiv la pierderea banilor europeni, deoarece anumite companii nu îşi respectă contractele!”, a scris el.
Ministrul Transporturilor a precizat că firma italiană Tirrena Scavi are întârzieri şi pe VO Timişoara Sud şi pe tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova - Piteşti.
„Vom mai discuta, din nou, cu ei chiar săptămâna viitoare. Dacă nu se mobilizează, riscă să se îndrepte spre noua procedură de reziliere. Despre Varianta de Ocolire Timişoara Vest: nu mai avem timp să asistăm la discuţiile interminabile dintre CJ Timiş şi Primăria Timişoara! Am decis ca proiectul să fie derulat de CNAIR. Am reluat procedurile pentru lansarea în licitaţie a Lotului 2 (secţiunile E şi D) ale autostrăzii Lugoj-Deva. Voi urmări foarte atent toate termenele pentru construcţia acestei secţiuni cu tunele din zona Margina-Holdea care este finanţată prin PNRR”, a adăugat ministrul.
El a precizat că la începutul săptămânii viitoare vor începe procedurile pentru relansarea contractului privind realizarea studiului de fezabilitate necesar Drumului Expres Craiova-Lugoj.
„Licitaţia anterioară pentru realizarea acestui Drum Expres prevedea o perioadă de 4 ani pentru realizarea studiului de fezabilitate. După ce licitaţia a ajuns la final, câştigătorul a fost contestat şi CNSC a cerut reevaluarea atribuirii. Să lansezi 250 km într-un singur contract şi să pui un termen de 4 ani pentru un SF, arată că nu vrei de fapt să realizezi acest proiect! Acum, contractul va fi lansat în licitaţie pe loturi, de la Filiaşi la Lugoj şi va dura maximum 2 ani. Este decizia corectă”, a mai spus Sorin Grindeanu.
În ceea ce priveşte discuţiile pentru autostrada Timişoara-Belgrad, ministrul Transporturilor a informat că acestea au fost amânate, deoarece în Serbia au avut loc alegeri.
„Păstrăm legătura, prin Ambasada noastră de la Belgrad, şi, în momentul în care partea sârbă va desemna un partener de discuţii, vom stabili o întâlnire. Banatul are nevoie de această legatură rutieră”, a completat el.
În cazul aeroportului de la Timişoara, contractul pentru noul terminal este finanţat din fonduri europene (prin POIM, care se termină la finalul anului 2023).
„Vreau să fie semnat cât mai rapid contractual, iar cei de la aeroport şi constructorul să finalizeze lucrările până la jumătatea anului viitor! Este o cursă contra-cronometru pentru a cheltui suma de un miliard de euro încă disponibilă, prin POIM, pentru proiecte de infrastructură. Până la jumătatea anului viitor vom cheltui toţi banii europeni alocaţi prin programele anterioare! Suntem acum la 80% grad de absorbţie”, a subliniat Grindeanu.
Editor : M.B.