„Nu e nici primul şi, din păcate, nu va fi nici ultimul incident de acest tip,” a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, după ce o locomotivă a luat foc în localitatea Brazi, provocând întârzieri de peste 3 ore a trenurilor de la munte. „Nu pot să întorc lucrurile peste noapte. Asta este situația României în acest moment,” a precizat ministrul.
„Am văzut incidentul de astăzi, regretabil, dar pot să vă spun următorul lucru: nu e nici primul şi, din păcate, nu va fi nici ultimul incident de acest tip. Infrastructura feroviară din România nu că este în urmă – că tot am vorbit de cea rutieră unde, cât de cât, posibil ca în perioada următoare să ajungem măcar la mia aceea de kilometri de autostradă – dar partea feroviară e mult în urmă faţă de standardele de care avem nevoie, fie că vorbim de infrastructura propriu-zisă care să permită viteze mai mari la trenuri, fie că vorbim de materialul rulant. Toate aceste lucruri trebuie să fie schimbate, şi pot să vă spun că bani, prin tot ceea ce înseamnă alocări europene, sunt aproape egali pe partea de rutier cu partea de feroviar”, a declarat Grindeanu.
Sorin Grindeanu a precizat că AFER are fonduri prin care să achiziţioneze material rulant nou, însă, pe lângă o astfel de achiziţie, este nevoie ca şi liniile ferate să fie modernizate, pentru ca materialul rulant nou „să poată fi folosit la capacitatea maximă”.
„Vorbim de locomotive, de material rulant învechit. Aceste lucruri se schimbă cu investiție, iar pe partea de investițe AFER are prevăzuți bani prin care să cumpere material rulant nou. Dar dincolo de această achiziție pe care o vor face cei de pe feroviar, mai trebuie să și circule pe linii modernizate, pentru că în momentul în care ai material rulant nou să fie folosit la capacitate maximă. De aceea trebuie să se întâmple ambele lucruri. Pe de o parte, modernizarea infrastructurii, pe de alta achiziția de material rulant,” a explicat ministrul.
„Nu pot să întorc lucrurile peste noapte. Asta este situația României în acest moment. Nu caut vinovat. Aici ne aflăm. Suprapus peste tot ce am vorbit, în special de feroviar, mai avem ceva: companiile, fie că vorbim de infrastructură, fie că vorbim de călători, fie mai ales de marfă, care nu se află într-o situație financiară roz, mai ales la partea de CFR Marfă, și unde vom fi obligați să punem în aplicare ce s-a angajat statul odată cu semnarea PNRR, acel plan de restructurare. Dar vreau să fiu bine înțeles. Restructurare nu înseamnă disponibilizări. Trebuie optimizată și performanța, cea economică, trebuie să primeze,” a adăugat Sorin Grindeanu.
Timp de peste 3 ore a fost blocată circulația feroviară pe ruta Brașov București după ce locomotiva unui tren de marfă a luat foc, în apropiere de Brazi. Cel puțin 6 trenuri au fost afectate de acest incident.
Locomotiva a fost decuplată de mecanic astfel încât flăcările să nu ajungă la vagoanele care transportau îngrășăminte chimice. Ulterior, pompierii au stabilit că mecanicul a preîntâmpinat o tragedie deoarece trenul marfar transporta azotat de amoniu.
„Azi, 02.01.2022, în cursul serii s-a produs întreruperea traficului feroviar în intervalul orar 17.00 - 19.04 între stațiile Crivina - Brazi din cauza unui început de incendiu la locomotiva unui tren privat de marfă. Au fost afectate un număr de 13 trenuri ale CFR Călători care tranzitau zona și care au înregistrat întârzieri între 70 și 200 de minute. Mai pot apărea întârzieri la alte trenuri de pe rețea, ca urmare a trenurilor deja afectate, pentru asigurarea legăturilor călătorilor. Circulația a fost redeschisă în zonă începând cu ora 19:04, iar programul de circulație în zona afectată se va desfășura în continuare în funcție de măsurile operative stabilite și dispuse de managerul infrastructurii feroviare – CFR SA”, au anunțat reprezentanții CFR.
Pasagerii care au bilete la trenurile afectate şi vor să renunţe la călătorie, vor primi, la cerere, contravaloarea contravaloarea biletelor/călătoriilor achiziţionate şi neutilizate, au precizat reprezentanții companiei feroviare.
Editor : A.P.